"Patologia" w badaniach słuchalności radia. Joanna Lichocka złoży wniosek do UOKiK
Poseł PiS Joanna Lichocka, zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych zapowiedziała wysłanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie sprawdzenia metody badania mediów i dzielenia wpływów reklamowych.
2021-12-04, 18:55
W artykule na portalu Niezależna.pl Joanna Lichocka napisała, że "mało jest w Polsce zjawisk tak patologicznych, a jednocześnie przemilczanych i nieopisanych w debacie publicznej, jak badania słuchalności stacji radiowych".
"Pewnego rodzaju zmowa kilku właścicieli komercyjnych stacji nie tylko uderza w media publiczne, ale też działając w istocie »na rympał« dzieli między siebie lwią część rynku reklamowego" - napisała Joanna Lichocka.
Opór komercyjnych nadawców
Dodała, że "po posiedzeniu sejmowej komisji kultury w sprawie stworzenia nowego mechanizmu telemetrii i badania słuchalności wiemy już, że sprawa idzie jak po grudzie przede wszystkim ze względu na opór największych komercyjnych nadawców, którzy nie chcą rezygnować z dotychczasowego, działającego na ich korzyść, nierzetelnego mechanizmu".
"Można też oczywiście wrzucić kamyczek do ogródka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która w sposób dość łagodny i powolny próbuje system uzdrowić i trwa to już ładnych parę lat" - zaznaczyła Joanna Lichocka.
REKLAMA
Poseł zauważyła, że "podnoszony przez lata między innymi przez agencje reklamy, mniejszych i regionalnych nadawców postulat powołania profesjonalnej organizacji, która zarządzałaby badaniami mediów w ramach szerokiego porozumienia rynkowego, spotyka się albo z ignorowaniem tego problemu, albo podejmowaniem działań pozorujących dobrą wolę".
"Najwięksi prywatni nadawcy blokują dialog na ten temat, usiłując - jak dotąd skutecznie - utrzymać to, co jest, by gwarantować sobie zysk na podstawie nierzetelnego mechanizmu badań oglądalności i słuchalności" - dodała Joanna Lichocka.
Posłuchaj
REKLAMA
Nowe badanie
Również Przemysław Broniszewski, wiceszef Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV uważa, że istnieje konieczność nowego badania mediów w Polsce. W rozmowie z polskatimes.pl podkreślił, że w tej sprawie potrzebne jest porozumienie mimo konfliktów między nadawcami.
- Na pewno potrzebujemy nowego badania mediów w Polsce. Liczę na to, że mimo konfliktów między nadawcami, wydawcami reprezentującymi różne interesy, uda się rozpocząć projekt, którego celem będzie stworzenie nowego badania wspólnego dla wszystkich mediów - podkreśla.
Posłuchaj
REKLAMA
Radio Track
Jedyne badanie dotyczące słuchalności stacji radiowych w Polsce, to badanie Radio Track wykonywane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Według KBR dane są zbierane techniką komputerowo wspomaganego wywiadu telefonicznego CATI, badanie jest prowadzone z respondentami dostępnymi przez telefon stacjonarny, jak i komórkowy.
Komitet Badań Radiowych skupiają cztery duże spółki nadawców radiowych - Eurozet, Grupę Radiową Agory, Grupę RMF i Time SA. Jak pisze polskatimes.pl, najwyższe miejsca w badaniach Radio Track zajmują rozgłośnie należące do tych podmiotów. Na przykład w rankingu słuchalności stacji ogólnopolskich i ponadregionalnych za sierpień-październik 2021 roku na pierwszym miejscu znalazło się radio RMF FM z wynikiem 30,2 procent, na drugim Radio Zet - 14,1 procent, na trzecim - z w wynikiem 4,2 procent Jedynka Polskiego Radia.
MOC RADIO
Polskie Radio oraz publiczne rozgłośnie zrzeszone w Audytorium 17 działają w KBR, ale wyłącznie jako obserwator, czyli nie mają wpływu na funkcjonowanie Komitetu.
REKLAMA
Posłuchaj
W połowie 2021 roku nadawcy publiczni powołali Związek Pracodawców MOC RADIO - organizację, która działa m.in. na rzecz jednoźródłowego badania mediów. Nie dołączyły do niego, choć zostały zaproszone, największe stacje komercyjne. Natomiast Komitet Badań Radiowych założył własny Związek MOC FM.
fc
REKLAMA