more_horiz
Wiadomości

"Patologia" w badaniach słuchalności radia. Joanna Lichocka złoży wniosek do UOKiK

Ostatnia aktualizacja: 04.12.2021 18:55
Poseł PiS Joanna Lichocka, zasiadająca w Radzie Mediów Narodowych zapowiedziała wysłanie do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosku o przeprowadzenie postępowania w sprawie sprawdzenia metody badania mediów i dzielenia wpływów reklamowych.
Joanna Lichocka
Joanna LichockaFoto: Magdalena Piejko

W artykule na portalu Niezależna.pl Joanna Lichocka napisała, że "mało jest w Polsce zjawisk tak patologicznych, a jednocześnie przemilczanych i nieopisanych w debacie publicznej, jak badania słuchalności stacji radiowych".

"Pewnego rodzaju zmowa kilku właścicieli komercyjnych stacji nie tylko uderza w media publiczne, ale też działając w istocie »na rympał« dzieli między siebie lwią część rynku reklamowego" - napisała Joanna Lichocka.

Opór komercyjnych nadawców

Dodała, że "po posiedzeniu sejmowej komisji kultury w sprawie stworzenia nowego mechanizmu telemetrii i badania słuchalności wiemy już, że sprawa idzie jak po grudzie przede wszystkim ze względu na opór największych komercyjnych nadawców, którzy nie chcą rezygnować z dotychczasowego, działającego na ich korzyść, nierzetelnego mechanizmu".

"Można też oczywiście wrzucić kamyczek do ogródka Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która w sposób dość łagodny i powolny próbuje system uzdrowić i trwa to już ładnych parę lat" - zaznaczyła Joanna Lichocka.

Poseł zauważyła, że "podnoszony przez lata między innymi przez agencje reklamy, mniejszych i regionalnych nadawców postulat powołania profesjonalnej organizacji, która zarządzałaby badaniami mediów w ramach szerokiego porozumienia rynkowego, spotyka się albo z ignorowaniem tego problemu, albo podejmowaniem działań pozorujących dobrą wolę".

"Najwięksi prywatni nadawcy blokują dialog na ten temat, usiłując - jak dotąd skutecznie - utrzymać to, co jest, by gwarantować sobie zysk na podstawie nierzetelnego mechanizmu badań oglądalności i słuchalności" - dodała Joanna Lichocka.

Posłuchaj
00:37 jlo1.mp3 Joanna Lichocka o złożeniu wniosku do UOKiK ws. kontroli badań słuchalności (IAR)

 

Nowe badanie

Również Przemysław Broniszewski, wiceszef Związku Pracodawców Ogólnopolskich Mediów Telewizyjnych MOC TV uważa, że istnieje konieczność nowego badania mediów w Polsce. W rozmowie z polskatimes.pl podkreślił, że w tej sprawie potrzebne jest porozumienie mimo konfliktów między nadawcami.

- Na pewno potrzebujemy nowego badania mediów w Polsce. Liczę na to, że mimo konfliktów między nadawcami, wydawcami reprezentującymi różne interesy, uda się rozpocząć projekt, którego celem będzie stworzenie nowego badania wspólnego dla wszystkich mediów - podkreśla.

Posłuchaj
00:33 jlo2.mp3 Joanna Lichocka o badaniu słuchalności prowadzonym przez firmę Kantar (IAR)

 

Radio Track

Jedyne badanie dotyczące słuchalności stacji radiowych w Polsce, to badanie Radio Track wykonywane przez Kantar Polska na zlecenie Komitetu Badań Radiowych. Według KBR dane są zbierane techniką komputerowo wspomaganego wywiadu telefonicznego CATI, badanie jest prowadzone z respondentami dostępnymi przez telefon stacjonarny, jak i komórkowy.

Komitet Badań Radiowych skupiają cztery duże spółki nadawców radiowych - Eurozet, Grupę Radiową Agory, Grupę RMF i Time SA. Jak pisze polskatimes.pl, najwyższe miejsca w badaniach Radio Track zajmują rozgłośnie należące do tych podmiotów. Na przykład w rankingu słuchalności stacji ogólnopolskich i ponadregionalnych za sierpień-październik 2021 roku na pierwszym miejscu znalazło się radio RMF FM z wynikiem 30,2 procent, na drugim Radio Zet - 14,1 procent, na trzecim - z w wynikiem 4,2 procent Jedynka Polskiego Radia.

MOC RADIO

Polskie Radio oraz publiczne rozgłośnie zrzeszone w Audytorium 17 działają w KBR, ale wyłącznie jako obserwator, czyli nie mają wpływu na funkcjonowanie Komitetu.

Posłuchaj
00:27 jlo3.mp3 Joanna Lichocka o potrzebie transparentnych badań słuchalności (IAR)

 

W połowie 2021 roku nadawcy publiczni powołali Związek Pracodawców MOC RADIO - organizację, która działa m.in. na rzecz jednoźródłowego badania mediów. Nie dołączyły do niego, choć zostały zaproszone, największe stacje komercyjne. Natomiast Komitet Badań Radiowych założył własny Związek MOC FM.

fc

Zobacz także

Zobacz także