Prezes Polskiego Radia: w Polsce nie ma wiarygodnych badań telemetrycznych dla stacji radiowych
- Obecnie prowadzone badania słuchalności to w istocie ankieta telefoniczna przygotowywana na zlecenie prywatnych nadawców - powiedziała prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska w rozmowie z tygodnikiem "Sieci". Podkreśliła, że Polskie Radio skupia się "na przekazie czystym, nie zmanipulowanym". - Dla nas najważniejsze są fakty, rzetelność, obiektywizm. To zresztą przynosi rezultaty. Polskie Radio notuje ostatnio rekordowe wskaźniki cytowalności - dodała.
2021-10-18, 06:30
W wywiadzie dla tygodnika "Sieci" Agnieszka Kamińska podkreśliła, że w centrum audycji emitowanych z anten Polskiego Radia, jest polska wspólnota. Odwołują się do niej dyskusje, programy informacyjne, a także reportaże, słuchowiska i koncerty, których poza publicznym nadawcą prawie nikt już dziś nie robi.
Powiązany Artykuł
Konkurs Chopinowski w Polskim Radiu - transmisje i serwis multimedialny
Jako przykład prezes publicznego nadawcy podała obszerne relacje z trwającego właśnie Konkursu Chopinowskiego. Podkreśliła, że niezależnie od działalności antenowej utrwalaniu narodowej wspólnoty służą wydawane przez Polskie Radio albumy, oparte na bogatych archiwach. Wymieniła wśród nich albumy "Katyń 1940", "Wołyń 1943", a także wydawnictwa poświęcone Bitwie Warszawskiej, upamiętniające śp. prezydenta Lecha Kaczyńskiego i ofiary katastrofy smoleńskiej.
Zapowiedziała też, że wkrótce ukaże się nowy album, poświęcony 40 rocznicy wprowadzenia stanu wojennego.
Więcej anten Polskiego Radia
Prezes Polskiego Radia zapowiedziała też dalsze rozszerzanie działalności publicznego nadawcy. W wywiadzie dla tygodnika "Sieci" prezes publicznego nadawcy powiedziała, że poza działalnością antenową, Polskie Radio organizuje liczne koncerty, akcje społeczne, opracowuje wiele wydawnictw, a także otwiera specjalistyczne serwisy w internecie i technologii cyfrowej.
REKLAMA
Czytaj także:
- Feniksy 2021. Krzysztof Czabański: Polskie Radio zaczyna specjalizować się w wydawaniu wartościowych albumów
- "Chcemy, by archiwalne perły trafiły pod strzechy". Prezes Polskiego Radia o wydawnictwach historycznych
- Nagrody w głównych konkursach Festiwalu NNW w Gdyni. Polskie Radio z najlepszym reportażem
- Anten cyfrowych jest już w sumie dziewięć i będą kolejne - powiedziała prezes Agnieszka Kamińska. - W Polsce wiele stacji mówi po polsku, a dla nas jest bardzo ważne żeby po polsku myśleć. Kultura, społeczeństwo, informacja, debata - to wszystko ma krążyć wokół naszej wspólnoty, ona ma być wspólnym punktem odniesienia. Ale musimy też nieść pomoc, np. emitujemy serwisy informacyjne po białorusku - wskazała Agnieszka Kamińska.
"Istotą Trójki zawsze była zmiana"
Pytana o plany rozwoju Programu 3 Polskiego Radia, prezes Agnieszka Kamińska oceniła, że w przestrzeni medialnej nadal funkcjonuje wiele manipulacji na temat zmian, które zaszły na tej antenie. Według niej, wiele z nieprawd i manipulacji to skutek celowego działania byłych członków zespołu Trójki, którzy na długo przed odejściem planowali budowę nowych formatów radiowych. Opuszczając antenę, jak przekonywała, "zrobili wiele, by jej zaszkodzić".
Powiązany Artykuł
XVIII Konkurs Chopinowski. Specjalny cykl w Trójce
W rozmowie z tygodnikiem "Sieci" Agnieszka Kamińska podkreśliła, że istotą Trójki zawsze była zmiana, a Polskie Radio nadal rozwija antenę, która jest obecnie kierowana przez młody, nowy zespół. Do słuchania Trójki wracają dawni słuchacze, a jej perspektywy rozwoju są coraz lepsze. Jednocześnie zwróciła uwagę, że każda decyzja dotycząca tej anteny będzie atakowana, co nie powinno zniechęcać kierownictwa Polskiego Radia do wprowadzania kolejnych zmian w dobrym kierunku.
Agnieszka Kamińska przypomniała, że jako nadawca publiczny Polskie Radio powinno prezentować doskonałą polszczyznę, grać muzykę poszerzającą horyzonty, pokazywać w pełni złożoność świata i przyczyniać się do rozwoju słuchaczy.
REKLAMA
"W Polsce nie ma wiarygodnych badań telemetrycznych dla stacji radiowych"
Zapytana o wyniki słuchalności publicznego radia, prezes Polskiego Radia powiedziała, że Polskie Radio nie może tworzyć programu, który ma wyłącznie wprowadzać w dobry nastrój.
- Skupiamy się na przekazie czystym, nie zmanipulowanym. Dla nas najważniejsze są fakty, rzetelność, obiektywizm. To zresztą przynosi rezultaty. Polskie Radio notuje ostatnio rekordowe wskaźniki cytowalności. Jesteśmy także bardzo silnie obecni w mediach społecznościowych. Nasze rozmowy są prezentowane także w formie wideo, także w postaci krótkich klipów. One później żyją, także w telewizjach, w innych mediach, są przywoływane - mówiła Agnieszka Kamińska.
Powiązany Artykuł
"Opiera się na sondażu telefonicznym". Jolanta Hajdasz o badaniu słuchalności
Wskazywała także na problem wiarygodności prowadzonych w Polsce badań telemetrycznych. Podkreśliła, że dla Polskiego Radia każdy słuchacz jest cenny, ale - jak zaznaczyła - równie ważne jest, aby polska kultura, polska myśl i debata o Polsce były obecne na antenach. Dodała, że wyniki słuchalności powinny być dla publicznego nadawcy jedynie cenną wskazówką, która motywuje i dostarcza wiedzy o odbiorcach.
Czytaj także:
- Nowy "Radiobook": "Syzyfowe prace" Stefana Żeromskiego
- "To będzie miejsce tętniące życiem". Janusz Kukuła o Muzeum Teatru Polskiego Radia
Ataki na Polskie Radio w mediach komercyjnych zdaniem prezes Agnieszki Kamińskiej są spowodowane między innymi tym, że PR mówi o problemie wiarygodności badań słuchalności. Rozmówczyni "Sieci" wskazała, że w Polsce nie ma wiarygodnych badań telemetrycznych dla stacji radiowych. - A gdy podnosimy tę sprawę, to słyszymy, że chcemy stłuc termometr, bo mamy nie takie wyniki, jakich byśmy sobie życzyli - dodała. Wyjaśniła, że obecnie prowadzone badania słuchalności to w istocie ankieta telefoniczna przygotowywana na zlecenie prywatnych nadawców. Jej zdaniem te badania są mało transparentne i pokazują jedynie popularności poszczególnych marek, a nie zasięg nadawców. Podkreśliła, że tych badań nie uznaje polski ani międzynarodowy rynek reklamy.
REKLAMA
Wyświetl ten post na Instagramie
Podała, że sondaż obejmuje w praktyce wyłącznie miasta powyżej 100 tysięcy mieszkańców, a - jak zaznaczyła - Polskie Radio na tym dużo traci, bo jest silne w mniejszych miejscowościach. Mówiła również, że na wynikach słuchalności odbija się zła atmosfera tworzona wokół nadawcy publicznego w mediach komercyjnych. - Jeśli zaczniemy mówić, że jakiś samochód jest brzydki, to po pewnym czasie tak nam wyjdzie z sondażu opinii publicznej - dodała.
Prace nad nowym standardem badań
Agnieszka Kamińska powiedziała, że Polskie Radio podejmuje inicjatywy, które mają poprawić jakość badań telemetrycznych. Wskazała, że wspólnie z Audytorium 17 PR powołało Związek Pracodawców Mediów Radiowych, który ma nadzorować badania słuchalności i opracować nowy standard takich sondaży.
Poinformowała, że pierwsze badania są już prowadzone i zapewniła, że będą one rzetelne, transparentne i nadzorowane przez uczestników rynku. Dodała, że do Związku, który realizuje badania, może przystąpić każdy nadawca. - Ale wiem, że padną salwy z dział pod hasłem, że to badania, których rynek nie uznaje - powiedziała prezes Polskiego Radia Agnieszka Kamińska.
REKLAMA
Cała rozmowa z prezes Polskiego Radia w tygodniku "Sieci".
mbl
REKLAMA