Przekop Mierzei Wiślanej. Poseł PSL: to bardzo ważna inwestycja, po 1989 r. nie było odważnych, aby to zrobić

2022-09-16, 18:23

Przekop Mierzei Wiślanej. Poseł PSL: to bardzo ważna inwestycja, po 1989 r. nie było odważnych, aby to zrobić
17 września nastąpi uroczyste otwarcie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Foto: Łukasz Dejnarowicz/Forum

Poseł Polskiego Stronnictwa Ludowego Marek Sawicki powiedział portalowi "i.pl", że w sprawie przekopu Mierzei Wiślanej wszystkie rządy po kolei, także rząd PO-PSL, bały się ekologów. Na sobotę zaplanowano uroczystość otwarcia nowej drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Od niedzieli kanał będzie ogólnodostępny dla jednostek pływających.

Marek Sawicki powiedział portalowi "i.pl", że "przekop Mierzei Wiślanej to bardzo ważna inwestycja, nad którą Polska zastanawiała się od XVI wieku". Dodał, że "w demokratycznej Polsce po 1989 roku nie było odważnych, aby to zrobić". Poseł przypomniał, że już w 2014 roku były podpisane deklaracje i jakieś wstępne porozumienie między wojewodą pomorskim, marszałkiem i prezydentem Elbląga, ale - jak podkreślił - ciągle były obawy, że jeśli ktokolwiek wbije tam łopatę, to ekolodzy zablokują tę inwestycję.

Polityk dodał, że podobnie było na przykład z budową drogi w Dolinie Rospudy. "Gdziekolwiek pojawiła się jakakolwiek koncepcja, to zaraz pojawiali się ekolodzy. Oczywiście uważam, że przyrodę trzeba chronić, ale tam, gdzie są podejmowane decyzje racjonalne o charakterze gospodarczym, takie jak Przekop Mierzei Wiślanej, to warto takie inwestycje realizować. Kiedyś ktoś przekopał Kanał Sueski, żeby połączyć dwa oceany i wtedy nikt nie zastanawiał się nad skutkami ekologicznymi, a do dzisiaj jest to główna droga transportowa w Europie. Przepraszam, ale 200 czy 300 metrów przekopu jakie ma skutki ekologiczne? Uważam za to, że ma duże znaczenie gospodarcze - tłumaczył Marek Sawicki.

Ożywienie regionu

Poseł wyraził przekonanie, że inwestycja "na pewno będzie mieć znaczenie transportowe dla ożywienia Elbląga i regionu Warmii". Ożywi także region turystycznie. Przypomniał, że od rozpoczęcia wojny przez Rosję na Ukrainie "wyjazd przez Cieśninę Piławską jest całkowicie zablokowany".

Marek Sawicki spodziewa się, że pewnie trzeba będzie wyłożyć jeszcze kolejne dwa miliardy na całą infrastrukturę otaczającą. - Ale nie zapominajmy, że w Elblągu jest duże zainteresowanie różnych firm prywatnych, które mają także własne nabrzeża i jeżeli kanał oraz rzeka będą pogłębione i żeglowne, to z pewnością ożywienie gospodarcze będzie mieć miejsce - powiedział portalowi.

Polityk stwierdził, że wszyscy krytycy, którzy twierdzą, że to może zagrozić portom w Szczecinie, Gdyni, czy Gdańsku, zwyczajnie kłamią. - Rozproszona gospodarka, także transportowa, powinna mieć miejsce i Elbląg - niezmiennie od 1989 roku - niezależnie, kto stał na czele samorządu - bardzo mocno się tego domagał. Wszyscy posłowie stamtąd, niezależnie od opcji politycznej, tego typu pomysły wspierali - zaznaczył.

Czytaj również:

Transmisja wideo i relacje z uroczystego otwarcia przejścia z Zalewu Wiślanego na Morze Bałtyckie w sobotę 17 września dostępne będą w naszych mediach społecznościowych oraz na www.PolskieRadio24.pl.

Polecane

Wróć do strony głównej