Business Insider: Niemcom nie podoba się terminal w Świnoujściu. Liczą na zamianę władzy w Polsce

2023-08-19, 15:24

Business Insider: Niemcom nie podoba się terminal w Świnoujściu. Liczą na zamianę władzy w Polsce
Urząd Morski w Szczecinie prowadzi działania w ramach Programu wieloletniego "Budowa i rozbudowa infrastruktury dostępowej do portu w Świnoujściu w latach 2023-2029", które przyczynią się do poprawy dostępu do portu Świnoujście od strony morza, w tym planowanego terminala kontenerowego. Foto: Ministerstwo Infrastruktury

Niemcy sprzeciwiają się budowie głębokowodnego terminalu kontenerowego w Świnoujściu, podobnie zresztą jak sprzeciwiały się innym wielkim inwestycjom: budowie tunelu pod Świną czy pracom na Odrze. Terminal ma wystartować w 2028 roku, ale niebawem w Polsce może zmienić się władza. "Jest więc możliwość, że rząd w innej konfiguracji - o ile taki się uformuje - nie będzie chciał inwestycji kontynuować" - podkreśla Bussines Insider.

W lipcu Ministerstwo Infrastruktury podpisało umowę na dofinansowanie prac umożliwiających transport wodny do portu zewnętrznego w Świnoujściu. Inwestycja umożliwi utworzenie na istniejącym akwenie żeglugowym toru wodnego o głębokości 17 m, szerokości 500 m i długości ok. 70 km.

Podpisana umowa da możliwość budowy nowego toru podejściowego, który umożliwiałby przyjmowanie największych kontenerowców, jakie są w stanie wpłynąć na Bałtyk. Głębokowodny terminal kontenerowy w Świnoujściu ma pełnić funkcję hubu, będącego w stanie obsługiwać te jednostki.

Niemcy przeciwko wielkiej inwestycji w Świnoujściu

Trasa nowego toru wodnego będzie w całości przebiegać w obrębie polskich obszarów morskich. Obecnie jedynym torem podejściowym do Świnoujścia jest trasa Północna, która przebiega w bliskim sąsiedztwie granicy niemieckich wód morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej. Tor ma uniezależnić Polskę od ingerencji niemieckich w naszą gospodarkę.

Polska inwestycja - podobnie jak te na Odrze czy budowa tunelu pod Świną - nie podoba się Niemcom, którzy "obawiają się" strat w sektorze turystyki i ujemnego wpływu na przyrodę.

Niedawno niemieckie media informowały, że burmistrz Heringsdorfu Laura Marisken wynajęła polskiego prawnika, który ma złożyć wniosek o wgląd do dokumentów związanych z budową portu kontenerowego w Świnoujściu, a także o dopuszczenie niemieckiej gminy do polskiej procedury wydawania zezwoleń.

Nowy rząd wykolei inwestycję?

"Nikt nie ma wątpliwości, że chodzi o wykolejenie inwestycji w Świnoujściu" - komentuje Bussines Insider (RASP). Autor publikacji zastanawia się, czy ofensywa prawna Marisken się powiedzie. "Raczej trudno to sobie wyobrazić, aby polski prawnik działający na zlecenie niemieckiej burmistrz był w stanie zahamować inwestycję" - ocenia.

Portal zwraca uwagę, że terminal w Świnoujściu może ruszyć w 2028 roku, ale jeszcze nic nie jest przesądzone.

"Choć przecież w Polsce może zmienić się niebawem władza. A też nie jest tajemnicą, że rząd PiS znacznie przychylniej patrzy na zachodniopomorskie inwestycje niż czołowi politycy PO. Jest więc możliwość, że rząd w innej konfiguracji - o ile taki się uformuje - nie będzie chciał inwestycji kontynuować" - podkreśla.

Czytaj więcej:

TVP Info/nt

Polecane

Wróć do strony głównej