Strefa Czystego Transportu w Krakowie być może do zmiany. WSA rozpatrzy skargę wojewody

2024-01-11, 06:05

Strefa Czystego Transportu w Krakowie być może do zmiany. WSA rozpatrzy skargę wojewody
WSA rozpatrzy skargę na zasady Strefy Czystego Transportu. Foto: Michal Lesniak/ Shutterstock

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie rozpatrzy przed południem skargę wojewody małopolskiego na przepisy wprowadzające Strefę Czystego Transportu. W zażaleniu na decyzję radnych miejskich jako wadliwe wskazywano m.in. przepisy dotyczące ustanawiania granic strefy oraz podnoszono kwestię ingerencji w "konstytucyjne prawa i wolności".

Skargę do WSA na przepisy ustanawiające miasto Kraków Strefą Czystego Transportu skierował w 2023 roku Łukasz Kmita, ówczesny wojewoda małopolski. Zakwestionował on zgodność zasad SCT z obowiązującymi przepisami prawa, w tym z przepisami ustawy o elektromobilności i paliwach alternatywnych - informował wówczas urząd wojewódzki.

W ocenie wojewody, Rada Miasta Krakowa nie dochowała wymogów ustawowych, tzn. nie określiła właściwie granic obszaru Strefy i nie zawarła regulacji dotyczących sposobu organizacji ruchu w tej Strefie. Niedopuszczalne ma być przekazanie prezydentowi miasta uprawnień do wyznaczania granic strefy i organizacji ruchu w niej. 

Obawy o zgodność z konstytucją

Zarzucono także Radzie Miasta Krakowa "zbyt daleko idącą ingerencję w sferę konstytucyjnych praw i wolności, takich jak wolność człowieka, wolność poruszania się, równość wobec prawa czy własność – naruszającą zasadę proporcjonalności", argumentując, że zamierzone efekty generują zbyt wielkie ciężary ponoszone przez obywateli.

Planowana Strefa Czystego Transportu wzbudziła także protesty krakowian. Według jej przeciwników, SCT narusza konstytucyjne prawa i wolności, jak prawo własności, swobodę przemieszczania, wyboru miejsca edukacji czy miejsca pracy. Podkreślają, że nie każdego będzie stać na zakup nowego samochodu, spełniającego wymogi SCT.

Strefa Czystego Transportu w Krakowie. Przepisy obejmą całe miasto

Na mocy uchwały radnych Krakowa z listopada 2022 r., Strefa Czystego Transportu ma zacząć obowiązywać na terenie całego miasta od lipca 2024 r. Do Krakowa nie wjadą samochody osobowe i ciężarowe zarejestrowane po 1 marca 2023 r., które nie spełniają norm co najmniej Euro 3 w przypadku aut benzynowych i LPG, a w przypadku diesli norm co najmniej Euro 5. Od lipca 2026 r. SCT w Krakowie będzie obowiązywała wszystkie auta, niezależnie od daty rejestracji.

Nie wiadomo jednak, czy przepisy SCT nie zmienią się, ponieważ wielu radnych miejskich oraz kandydaci na prezydenta miasta proponują złagodzenie tych przepisów. 

Zakaz w trosce o lepsze powietrze

W 2022 r. radni uchwalili SCT powołując się na Ustawę o elektromobilności i paliwach alternatywnych oraz obowiązki wskazane w wojewódzkim Programie Ochrony Powietrza. Jako główne argumenty podawali potrzebę ochrony zdrowia, na które źle wpływa zanieczyszczone powietrze

Czytaj także: 

PAP, IAR/ mbl


Polecane

Wróć do strony głównej