Przełomowe odkrycie polskiego naukowca. Otwiera nową drogę w leczeniu nowotworów

2024-03-16, 06:25

Przełomowe odkrycie w badaniu mRNA. Foto: shutterstock.com/Gorodenkoff

Polski naukowiec z Uniwersytetu Warszawskiego dokonał kolejnego przełomowego odkrycia rozwijającego technologię mRNA.

Wyniki badań zespołu profesora Jacka Jemielitego zostały entuzjastycznie przyjęte przez recenzentów prestiżowego czasopisma "Journal of the American Chemical Society" i znalazły się na okładce jego ostatniego numeru.

Profesor Jacek Jemielity z Centrum Nowych Technologii UW powiedział IAR, że odkrycie dotyczy pewnej modyfikacji mRNA, która powoduje priorytetowe wytwarzanie większej ilości białka. Jak zaznaczył, mRNA to "nasz komórkowy przepis na białko", czyli uniwersalny mechanizm wytwarzania białek, które powstają w naszym organizmie i są odpowiedzialne za wszystkie jego funkcje.

- To mRNA zmodyfikowane w taki sposób, jak my proponujemy, jest w pewnych warunkach w pierwszej kolejności kierowane do produkcji białka. To skutkuje tym, że tego białka - z tej samej ilości mRNA - powstaje znacznie więcej, co właśnie otwiera drogę do nowych rodzajów terapii opartych na tej technologii - wyjaśnili biochemik.

Odkrycie otwiera drogę do wykorzystania technologii mRNA w leczeniu nowotworów

Profesor Jacek Jemielity podkreślił, że odkrycie otwiera drogę do wykorzystania technologii mRNA w leczeniu nowotworów, schorzeń metabolicznych, chorób rzadkich i innych o podłożu genetycznym. - Ten pomysł znany jest już od dziesięcioleci, natomiast ciągle nie mamy skutecznych terapeutyków, które są stosowane w leczeniu chorób nowotworowych. Dlatego jest niezwykle ważne, aby poprawiać samą technologię mRNA. To co my zaproponowaliśmy to jest jedno z takich rozwiązań, które może prowadzić do skuteczniejszych terapeutyków przeciwko chorobom nowotworowym - powiedział naukowiec.

Posłuchaj

Profesor Jacek Jemielity z UW - przełomowe odkrycie w badaniu mRNA (IAR) 0:21
+
Dodaj do playlisty

Technologia mRNA od ponad 30 lat jest badana pod kątem zastosowań terapeutycznych. Spektakularny jej sukces przypadł na czas pandemii Covid-19 , gdy dwie pierwsze szczepionki - masowo stosowane i najskuteczniejsze - otrzymano na bazie technologii mRNA mimo, że wcześniej nie była ona dopuszczona do powszechnego użytku jako farmaceutyk.

dn/IAR