Budowa CPK. Tusk ogłosił decyzję rządu
- Ten projekt będzie trójskokiem w nowoczesność odpowiadającym na wyzwania XXI wieku. Włączymy w to całą Polskę. Zbudujemy najnowocześniejsze lotnisko w Europie - powiedział premier. Dodał przy tym, że strategia obejmuje modernizację lotniska Chopina i uzupełnienie floty PLL LOT do 135 samolotów. Wszystko to do 2032 roku.
2024-06-26, 14:00
Oprócz Donalda Tuska w konferencji wzięli udział: minister infrastruktury Dariusz Klimczak, wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak (odpowiadający za kolejnictwo) oraz sekretarz stanu w Ministerstwie Finansów i Polityki Regionalnej Maciej Lasek (odpowiedzialny za audyt projektu CPK).
- Pytaliście mnie państwo, dlaczego tak długo czekacie na naszą odpowiedź, co do przyszłości projektu, jaki zastaliśmy. Chcę powiedzieć i zamknąć ten rozdział. Poprosiłem, by moi współpracownicy możliwie szybko, skutecznie i obiektywnie przedstawili stan rzeczy, jakie odziedziczyliśmy po poprzednikach. Biorąc pod uwagę napięcia i zamówienie polityczne, prosiłem, by odsunęli pokusy upolitycznienia tej inwestycji. Każdy w Polsce miał wyrobiony pogląd - mówił Donald Tusk na konferencji prasowej.
- Zadaniem zespołu na moje polecenie było oddzielenie emocji, trollingu przez zainteresowanych w Polsce i za granicą. To kosztowało trochę czasu, by uwolnić prace od ciężaru ideologii i polityki. Chciałem mieć jasny obraz, zanim podejmiemy decyzję, co jest Polsce potrzebne. Jakie marzenia naprawdę odpowiadają polskim potrzebom, a nie czyje zamówienie polityczne mają spełnić - dodał.
Premier wskazał, że "ten projekt jest na deskach, niewiele fizycznie się wydarzyło, ale niektórzy dużo zarobili". Do tej pory - jak słyszymy - wydano już 2 miliardy 700 milionów złotych.
REKLAMA
Budowa CPK. Dużą zmiana dotycząca kolei
Rząd rezygnuje jednak z koncepcji budowy linii kolejowych, przecinających się w Baranowie.
- W naszym projekcie koleje nie będą budowane od nowa, żeby się łączyć w Baranowie - oświadczył Donald Tusk. Taka koncepcja oznacza ograniczenie skali wywłaszczeń.
Posłuchaj
Jak dodał, zamiast tego rząd proponuje połączenia kolejami wszystkich dużych polskich miast. - To relatywnie gęsta sieć łącząca realne skupiska ludzi i obsługująca realne potoki pasażerów - stwierdził szef rządu.
Początkiem budowy nowej sieci kolejowej będzie tzw. "Y", czyli linia kolei dużych prędkości, łącząca Warszawę z Łodzią, a następnie w okolicy Sieradza rozgałęziająca się w kierunku Poznania i Wrocławia. Zaś na autostradzie Warszawa-Łódź powstanie trzeci i czwarty pas ruchu.
REKLAMA
- "Prezydent dodaje skrzydeł". Tusk reaguje na słowa Dudy o samolotach
- Przyszłość CPK. Zembaczyński: urealniliśmy koszty, terminy i potrzeby
- Polska stanie się jednym wielkim megalopolis. To będzie projekt 100 minut, bo w mniej więcej tyle będzie można dojechać z Warszawy do Katowic, Krakowa, Wrocławia, Poznania i Gdańska. Dużo mniej niż 100 minut będzie nas kosztowała podróż między Warszawą i Łodzią. To kluczowe z punktu widzenia filozofii, jaką nasi poprzednicy zaprzepaścili - wskazał premier.
Posłuchaj
Lotniska regionalne, Okęcie i LOT
Donald Tusk podkreślił, że drugi element tego trójskoku to idea "blisko lotnisko". - Nie sądzę, aby ktoś z Katowic, Krakowa, Wrocławia, Szczecina, marzył, aby dojechać najpierw do Baranowa i potem polecieć dalej. Naszym skarbem jest sieć nowoczesnych lotnisk regionalnych. Będziemy dalej wspierać rozwój lotnisk regionalnych tam, gdzie będzie potrzebne wsparcie państwa. Będziemy nadal dbali o racjonalną sieć lotnisk regionalnych - powiedział szef rządu.
REKLAMA
W tym kontekście Donald Tusk poinformował, że lotnisko w Modlinie zostanie rozbudowane i zmodernizowane pod kątem tanich linii lotniczych. Zyska też połączenie kolejowe z Warszawą.
Duże zmiany dotyczą też warszawskiego Okęcia. - Lotnisko Chopina zostanie pilnie zmodernizowane. Kilka lat temu przerwano prace modernizacyjne, musimy teraz jak najszybciej wrócić do modernizacji i usprawnienia tego portu - zaznaczył premier.
Kolejnym elementem planu są Polskie Linie Lotnicze LOT. - Bardzo zależy nam, aby LOT stał się jedną z największych firm lotniczych. Oczywiście gigantów nie przegoni, ale możemy myśleć, że może być firmą rzędu Lufthansy. To oznacza konieczność uzupełnienia floty do ponad 130 samolotów, z czego ok. 31 samolotów szerokokadłubowych - powiedział szef rządu.
Nadzór ministerstwa
Minister Dariusz Klimczak poinformował z kolei, że spółka Centralny Port Komunikacyjny wraca od 1 lipca pod nadzór Ministerstwa Infrastruktury.
REKLAMA
- Jest to de facto ostatni ważny element porządkowania polskiej polityki transportowej, oraz integrowania inwestycji najważniejszych w naszym państwie - powiedział minister.
Przypomniał, że w marcu uporządkowana została kwestia nadzoru nad koleją, która w czasie poprzednich rządów była zarządzana w czterech różnych ministerstwach, a obecnie nadzór nad budową dróg, kolei, lotnisk będzie skupiony w jednym ręku - Ministerstwie Infrastruktury.
Centralny Port Komunikacyjny ma być zlokalizowany między Warszawą a Łodzią (około 37 kilometrów od stolicy). Samo lotnisko ma zajmować 3 tys. ha.
- Polskie tory dla czeskich pociągów? Rośnie konkurencja dla PKP Intercity
- Podmorska kolej i autostrada pod Bałtykiem. Najdłuższy zatapiany tunel
Zobacz: konferencja prasowa Donalda Tuska
jp/IAR/PAP
REKLAMA