Podmorska kolej i autostrada pod Bałtykiem. Najdłuższy zatapiany tunel

2024-06-25, 16:55

Pod Bałtykiem powstaje najdłuższy na świecie "zatapiany" segmentowy tunel kolejowo-drogowy. Buduje go 1500 robotników, wśród nich wielu Polaków. To nie jedyny ambitny projekt, który może powstać pod Bałtykiem - dojrzewa m.in. projekt innego tunelu, który ma być przedłużeniem Rail Baltica. 

Segmentowy tunel kolejowo-drogowy Fehmarn Belt Fixed Link ma zostać otwarty w 2029 roku. Do 7 minut skróci czas podróży między Niemcami i Danią. W czerwcu tego roku pierwszą część tunelu o długości 217 m uroczyście otworzył król Danii Fryderyk X. 

Budowę rozpoczęto w 2020 roku. Faza planowania trwała wiele lat. Rządy Danii i Niemiec zgodziły się na ustanowienie stałego połączenia między wyspami już w czerwcu 2007 roku. Budowę rozpoczęto dopiero w 2021 roku.

Na potrzeby projektu w Danii w miejscowości w okolicy Rødbyhavn powstała specjalna fabryka. Ma ona wyprodukować 89 segmentów, które potem będą zatapiane w Bałtyku. Każdy odcinek ma 217 metrów długości i waży 73 tys. ton. Będzie zatapiany w morzu, następnie przysypywany gruzem i żwirem. Za projekt odpowiada duńska spółka państwowa Fermern A/S. Proces budowy pokazuje wideo powyżej.

Tunel ma mieć trzy wjazdy: dwa na pasy autostradowe, jeden na tory kolejowe.

Fehrman A.S. https://bmdv.bund.de/

Koszt projektu wynosi 7,1 mld dolarów.

Tunel poprowadzi przez cieśninę Bełt Fehmarn pomiędzy niemiecką wyspą Fehmarn a duńską wyspą Lolland. Obecnie podróż promem na trasie Rødby i Puttgarden trwa 45 minut. Przejazd pociągiem ma zająć 7 minut, a samochodem 10.

Przeprawa ma być płatna i koszt budowy ma zwrócić się w ciągu kilkudziesięciu lat.

Według mediów projekt tworzy 1500 robotników, a większość z nich to Polacy - mieszkają w specjalnej wiosce, która powstała dla celów budowy.

Projekt 100-kilometrowego tunelu pod Bałtykiem

W fazie projektowania jest obecnie inny podbałtycki projekt - 100-kilometrowe połączenie Helsinki - Tallin. Jeśli powstanie, bo tego wciąż nie wiadomo, będzie to najdłuższy podwodny tunel na świecie, zarówno wśród tych segmentowych, jak i drążonych.

Projekt prowadzi spółka FinEst Bay Area Development. Byłoby to ważne połączenie między Europą Środkową a państwami skandynawskimi. Połączyłoby Finlandię z projektem Rail Baltica, trasą kolejową długości 870 km wiodącą przez Polskę, kraje bałtyckie do Helsinek. Nowe połączenie skróciłoby czas podróży z około 3 godzin promem Tallin - Helsinki do 30 minut.

Obecnie najdłuższy na świecie tunel podmorski łączy japońskie wyspy Honsiu i Hokkaido. Ma 54 kilometrów, w tym 23,3 km pod dnem morza. Tunel pod kanałem La Manche jest nieco krótszy (50,5 kilometrów).

W 2016 roku został otwarty inny ważny tunel łączący Europę i Azję, pod cieśniną Bosfor w Stambule - Eurazja. Jest on znacznie krótszy - liczy 5,4 km. Wcześniej w 2013 roku otwarto pod Bosforem kolejowy przejazd tunelowy Marmaray.

***


***

Czytaj także:

***

PolskieRadio24.pl/CNN/PAP/https://bmdv.bund.de/intermodalnews/in./agkm

Polecane

Wróć do strony głównej