Centra handlowe wracają do gry. Pokaźny wzrost

2024-07-16, 16:55

Centra handlowe wracają do gry. Pokaźny wzrost
Wzrosty obrotów centrów handlowych. Znamy dane. Foto: shutterstock.com

W maju obroty najemców w centrach handlowych były o 5,4 proc. wyższe niż w maju 2023 r. - poinformowała Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH). Największe wzrosty odnotowano w obiektach z kategorii: zdrowie i uroda, artykuły wyposażenia domu oraz odzież i akcesoria.

Z raportu Polskiej Rady Centrów Handlowych (PRCH) wynika, że obroty najemców w maju br. wzrosły we wszystkich kategoriach obiektów handlowych.

"Najlepsze wyniki odnotowały najmniejsze centra (5-20 tys. mkw. GLA), w których obroty wzrosły o 8,2 proc. W największych galeriach (powyżej 60 tys. mkw. GLA) wzrost obrotów najemców wyniósł 6 proc. W obiektach średniej wielkości (20-40 tys. mkw. GLA) obroty zwiększyły się o 4,9 proc. Podobny wynik odnotowały duże obiekty (40-60 tys. mkw. GLA), tu obroty były wyższe o 4,2 proc." - podano w komunikacie PRCH.

Obroty w maju wzrosły

Marcin Klammer, dyrektor zarządzający PRCH wskazał w komunikacie, że w maju 2024 r. wzrosła dynamika obrotów w centrach handlowych w porównaniu do kwietnia 2024 r.

- Z indeksów Polskiej Rady Centrów Handlowych, które są największym w Polsce cyklicznym badaniem obrotów i odwiedzalności centrów handlowych wynika, że obroty najemców były o 5,4 proc. wyższe niż w maju 2023 r. - stwierdził Klammer.

REKLAMA

Powołując się na dane GUS, dodał, że dokładnie taką samą dynamikę w cenach bieżących miała w maju sprzedaż detaliczna dla całego handlu.

W maju br. największe wzrosty obrotów w wybranych kategoriach obiektów handlowych odnotowały zdrowie i uroda (14,6 proc.), artykuły wyposażenia domu (8,5 proc.) oraz odzież i akcesoria (6,8 proc.).

Jakie towary sprzedawały się najlepiej?

- Raportowane przez PRCH wzrosty obrotów centrów handlowych były w maju dwukrotnie wyższe od poziomu inflacji. To dobra informacja, która oznacza, że to konsumpcja, a nie wzrost cen zwiększała obroty w sklepach. Jednocześnie, jak widać z porównania kategorii zawierającej tekstylia, modę i obuwie w danych GUS i PRCH, markowe sklepy odzieżowe zlokalizowane w centrach handlowych radzą sobie lepiej ze sprzedażą odzieży i akcesoriów niż cały rynek raportowany przez GUS, który obejmuje także handel rozdrobniony i niezrzeszony - stwierdził Przemysław Dwojak z firmy badawczej GfK.

W maju 2024 r., w przypadku centrów handlowych odnotowano w tej kategorii wzrost o niemal 7 proc. w porównaniu do maja 2023 r., podczas gdy sprzedaż detaliczna dla całego handlu oraz sprzedaż w Internecie spadły w tej kategorii o blisko 14 procent.

REKLAMA

W raporcie podkreślono, że średnie wydatki klienta w przeliczeniu na pojedynczą wizytę w galerii były maju 2024 r. o 6 proc. wyższe niż w tym samym okresie w 2023 r.

Jak wyglądają dane o sieci Auchan?

Jak pisze portal www.dlahandlu.pl: francuska sieć handlowa Auchan ma ponad 100 sklepów w Polsce. W ciągu roku zmniejszyła zatrudnienie o 634 stanowiska, a w roku 2023 roku odnotowała wzrost przychodów o niecałe 3 procent, a zysk z działalności operacyjnej firmy wyniósł 215 000 000 zł.  Zarząd zarekomendował przeznaczyć zysk osiągnięty przez spółkę w roku obrotowym 2023 do podziału pomiędzy wspólników.

Przeciętny stan zatrudnienia w 2023 roku to 17 381 pracowników, w tym 14 176 na stanowiskach robotniczych (18 015 pracowników w 2022 r.).

Auchan zarządza siecią 106 sklepów własnych w Polsce: 70 hipermarketów i 35 supermarketów oraz sklepem autonomicznym Auchan GO. Ponadto sieć współpracuje z 25 sklepami franczyzowymi i 74 sklepami typu convenience store pod marką Easy Auchan w partnerstwie z bp.

REKLAMA

PAP/dlahandlu.pl/sw

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej