Spoofing - czym jest i jak się przed nim bronić? Wyjaśniamy

Podszywanie się przez oszustów pod numer banku czy policji jest częstym problemem. Ale można się przed nim bronić, o czym mówi ekspertka CERT Polska Iwona Prószyńska.

2024-08-25, 16:28

Spoofing - czym jest i jak się przed nim bronić? Wyjaśniamy
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Shutterstock/PawelKacperek

Spoofing telefoniczny, czyli podszywanie się pod cudzy numer, jest powszechną techniką oszustwa. Cyberprzestępcy stosują oprogramowanie maskujące prawdziwy numer telefonu, przez co potencjalna ofiara może zobaczyć na ekranie swojego smartfona numer, który wydaje się należeć do bliskiej osoby, policji lub infolinii bankowej.

Wyczuć oszustwo

Iwona Prószyńska, ekspertka CERT Polska, powiedziała, że każdy jest w stanie wykryć takie oszustwo. Kiedy mamy wątpliwości, kto jest po drugiej stronie telefonu, warto zakończyć połączenie i samodzielnie oddzwonić.

- Jeżeli my się rozłączymy i oddzwonimy, ale uwaga - nie na ten numer, który właśnie przed chwilą do nas dzwonił tylko samodzielnie, ręcznie wpisujemy numer infolinii naszego banku na klawiaturze lub wybieramy z naszej książki kontaktów. W ten sposób mamy gwarancję, że dodzwonimy się do właściciela wyświetlanego numeru. Ten sposób weryfikacji jest możliwy - wyjaśniła ekspertka.


Posłuchaj

Jak bronić się przed spoofingiem? 0:50
+
Dodaj do playlisty

Prószyńska dodała, że choć spoofing telefoniczny jest powszechnym zjawiskiem, to nie należy popadać w panikę. Przy odbieraniu połączeń wystarczy zachować zdrowy rozsądek.

REKLAMA

- Kluczowe jest zachowanie ostrożności i takiej podejrzliwości. Jeżeli widzimy takie połączenie, ale coś się nie zgadza, bo po drugiej stronie słyszmy kogoś innego niż się spodziewaliśmy lub pojawiają się emocje i presja czasu, to zweryfikujmy i sprawdźmy - zaznaczyła ekspertka.

Co zrobić gdy padniemy ofiarą spoofingu?

Gdy padniemy ofiarą oszustwa z użyciem spoofingu telefonicznego, należy niezwłocznie zgłosić to zdarzenie na policję. Następnie, pomoc i poradę można uzyskać od zespołu CERT Polska oraz zgłosić fałszywy numer telefonu lub incydent własnemu operatorowi telekomunikacyjnemu.

Problem z telefonicznym spoofingiem prawdopodobnie zostanie ograniczony pod koniec września tego roku. Dokładnie 24 września wejdą w życie nowe przepisy, które będą wymagać od operatorów automatycznego blokowania takich połączeń lub usuwania fałszywych identyfikatorów z rzeczywistych numerów. Dotyczy to ustawy o zwalczaniu nadużyć w komunikacji elektronicznej. Operatorzy telekomunikacyjni przygotowują się do implementacji tych zabezpieczeń od kilku miesięcy.

CERT Polska to zespół reagowania na incydenty naruszające bezpieczeństwo w polskiej cyberprzestrzeni. Działa w ramach NASK - Państwowego Instytutu Badawczego.

REKLAMA

Czytaj także: 

IAR/AM

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej