Via Baltica skończona. Ostatnia obwodnica oddana do użytku
2024-09-30, 14:25
Od poniedziałku kierowcy mogą pojechać obwodnicą Łomży. To długo oczekiwana część polskiego odcinka trasy Via Baltica, która prowadzi z Warszawy, przez kraje bałtyckie, aż do Helsinek.
W ciągu kilku najbliższych miesięcy również Litwini mają oddać ostatni odcinek drogi prowadzącej do Kowna. Nie oznacza to jednak zakończenia budowy całej trasy w krajach bałtyckich. Na to będzie trzeba jeszcze poczekać.
Budowa Via Baltica trwa nie tylko w Polsce
Jak wskazują władze Litwy, Via Baltica jest jednym z najważniejszych projektów infrastrukturalnych w historii kraju. Droga ta ma strategiczne znaczenie dla władz w Wilnie, gdyż ma zapewnić bezpieczeństwo kraju. Obecnie trwa ostatni etap budowy czterdziestokilometrowego odcinka, prowadzącego z Mariampola do granicy polskiej w Budzisku.
Posłuchaj
Jak czytamy na stronie internetowej państwowej spółki Via Lietuva, odpowiedzialnej za litewskie drogi, prace mają zakończyć się w przyszłym roku. Docelowo trasa ta będzie liczyła cztery pasy i będzie przystosowana dla ruchu cywilnego i wojskowego. Dzięki niej bez przeszkód będzie można dostać się z Warszawy do Kowna i dalej Wilna.
Litwa i Łotwa mają daleko do skończenia budowy Via Baltica
Minister transportu Marius Skuodis cytowany w komunikacie powiedział, że po zakończeniu prac w tym miejscu cała uwaga zostanie przekierowana na budowę drogi Via Baltica z Kowna w kierunku Łotwy i na alternatywne połączenie, które będzie mogło być wykorzystywane również przez wojsko, z miasteczka Łoździeje przy polskiej granicy do Olity i Wilna. Cała droga Via Baltica na terytorium Litwy ma liczyć w sumie około 270 kilometrów. Zakończenie przebudowy planowane jest do 2030 roku.
REKLAMA
Zdecydowanie gorzej sytuacja wygląda na Łotwie. Tam dotychczas zbudowano jedną piątą trasy. Obecnie przygotowywane są obwodnice miejscowości Bauska i Ekawa, które ułatwią podróż w kierunku litewskiej granicy, oraz most na rzece Salaca, ważny dla podróżnych z Estonii. Przeprawa ma zostać ukończona w 2026 roku. Z kolei Estończycy w najbliższych latach zamierzają przebudować kilkadziesiąt kilometrów swojego odcinka trasy Via Baltica.
IAR/Kamil Zalewski/jmo
REKLAMA