Zmieniona matura 2025. Dyrektor CKE tłumaczy aktualne zasady

Matura 2025 powinna być łatwiejsza niż ta, która oryginalnie miała być wprowadzona – mówi dyrektor CKE Robert Zakrzewski. Jednocześnie rekomenduje maturzystom, by na egzaminie uważnie czytali polecenia do zadań.

2025-04-30, 07:49

Zmieniona matura 2025. Dyrektor CKE tłumaczy aktualne zasady
Co zmienia się na maturze 2025?. Foto: LUKASZ KACZANOWSKI/POLSKA PRESS/Polska Press/East News
  • Matura 2025 będzie łatwiejsza – usunięto 20 proc. wymagań z podstawy programowej.
  • CKE radzi: czytaj polecenia, pilnuj czasu, pisz wyraźnie.
  • Zakaz elektroniki – wyjątek tylko dla chorych.

Podstawa programowa zamiast wymagań covidowych

Matura 2025 zostanie przeprowadzona na podstawie wymagań zapisanych w podstawie programowej, a nie na podstawie wymagań egzaminacyjnych wprowadzonych w związku z pandemią COVID-19. – Jednocześnie pani minister edukacji wykreśliła z podstawy około 20 proc. wymagań, więc wydaje się, że powinna być łatwiejsza dla maturzystów niż ta, która oryginalnie miała być wprowadzona – podkreśla szef Centralnej Komisji Edukacyjnej Robert Zakrzewski.

Maturalne wskazówki od Centralnej Komisji Egzaminacyjnej

Dyrektor CKE radzi maturzystom, by na egzaminie dobrze zaplanowali czas na rozwiązywanie zadań i pisanie wypracowania oraz by bardzo uważnie czytali polecenia do zadań. Pisali wyraźnie, sprawdzali, czy nie popełnili błędów ortograficznych, a na egzaminie z matematyki korzystali z dostępnych wzorów matematycznych.

Zakaz urządzeń elektronicznych

Zakrzewski przypomina też, że na salę egzaminacyjną zdającym nie wolno wnosić urządzeń telekomunikacyjnych; od tego roku wyjątek zrobiono dla maturzystów z chorobami przewlekłymi, którzy będą mogli skorzystać z zaleconego przez lekarza elektronicznego sprzętu służącego do monitorowania zdrowia.

– W innych przypadkach nadal nie wolno wnieść urządzenia komunikacyjnego na salę egzaminacyjną. Złamanie tego zakazu grozi w przypadku egzaminów obowiązkowych oraz jedynego egzaminu dodatkowego na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym niezdaniem egzaminu w tegorocznej sesji oraz brakiem możliwości przystąpienia do egzaminu w terminie poprawkowym, a w przypadku egzaminów z drugiego i kolejnych przedmiotów dodatkowych na poziomie rozszerzonym lub dwujęzycznym – wpisaniem wyniku 0 proc. na świadectwie dojrzałości  mówi szef CKE.

REKLAMA

Czytaj także:

Podkreśla, że korzystanie z niedozwolonych "pomocy" podczas egzaminów jest "całkowicie niedopuszczalne, ponieważ podważa sens sprawiedliwej oceny i zafałszowuje rzeczywisty obraz wiedzy i umiejętności ucznia".

– Osoba, która decyduje się na nieuczciwość, szkodzi nie tylko innym, ale przede wszystkim sobie – zdobywa wynik, który nie odzwierciedla jej faktycznych umiejętności, a to w późniejszym etapie, na przykład podczas studiów, może okazać się poważnym problemem  dodaje.

Źródło: PolskieRadio24.pl/PAP/k

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej