Mentzen wypił piwo z Trzaskowskim. Polacy ocenili spotkanie w pubie

42 proc. prawicowych internautów, w tym wyborców Konfederacji, uznało spotkanie Sławomira Mentzena z Rafałem Trzaskowskim przy piwie za "zdradę ideologiczną" - wynika z raportu Res Futury.

2025-05-26, 07:38

Mentzen wypił piwo z Trzaskowskim. Polacy ocenili spotkanie w pubie
Sławomir Mentzen, Rafał Trzaskowski i Radosław Sikorski poszli na piwo. Prawicowi wyborcy ocenili. Foto: x.com/Radosław Sikorski

42 proc. prawicowych internautów uznało piwo Trzaskowskiego z Mentzenem za "zdradę"

Kandydat KO na prezydenta Rafał Trzaskowski, podobnie jak wcześniej wspierany w wyborach przez PiS Karol Nawrocki rozmawiał z liderem Konfederacji w kanale Mentzena na YouTube. Po sobotniej rozmowie Trzaskowskiego on sam i jego sztab spotkali się z Mentzenem w pubie przy piwie.

Z raportu Europejskiego Kolektywu Analitycznego wynika, że 42 proc. prawicowych internautów uznało to za "akt zdrady ideologicznej, niezgodny z dotychczasową narracją Konfederacji". Wśród głównych zarzutów zwolenników Konfederacji pojawiła się "zdrada wartości przez Mentzena", a sam gest oceniono jako polityczny PR oraz "sprzedanie się establishmentowi".

Mentzen wypił piwo z Trzaskowskim. "Demobilizacja prawicowego elektoratu"

- Z perspektywy użytkowników mediów społecznościowych po prawej stronie zapanował chaos informacyjny i możemy powiedzieć, że tak naprawdę nastąpiło coś, co możemy identyfikować jako pewien stopień demobilizacji tego elektoratu - ocenił szef Res Futury Michał Fedorowicz.

33 proc. wszystkich komentujących spotkanie w pubie uznało je za gest dialogu. Z kolei 15 proc. stanowiły reakcje kpiące i wyśmiewające zarówno uczestników spotkania, jak i odbiór medialny. 10 proc. komentarzy miało charakter neutralny i informacyjny. Około 37 proc. komentarzy wyrażało negatywne emocje wobec spotkania polityków, a blisko 23 proc. z nich wskazywało na rozczarowaniem brakiem konfrontacji oraz odbiór rozmowy Mentzen-Trzaskowski jako polityczne wycofanie się z radykalnych postulatów.

REKLAMA

W trakcie debaty Mentzena i Trzaskowskiego 71 proc. komentarzy dot. Mentzena było pozytywnych lub neutralnych oraz wyrażających oczekiwanie na twardą postawę wobec kandydata na prezydenta, a 85 proc. komentarzy dotyczących Trzaskowskiego było wrogich lub sceptycznych.

Bezpośrednio po debacie nastąpiło silne pogorszenie nastawienia wyborców Konfederacji. 54 proc. stanowiły negatywne komentarze, z zarzutami m.in. o brak asertywności. Wobec Rafała Trzaskowskiego pojawiło się około 60 proc. krytycznych głosów, ale także 6 proc. pozytywnych ocen, wyrażających uznanie za kulturę i przygotowanie do rozmowy. - Nie wydaje się, żeby Rafał Trzaskowski bardzo przekonał odbiorców, natomiast na pewno ten cel, który w jakimś stopniu założył sobie sztab - do mobilizacji części elektoratu, można zaryzykować stwierdzenie, że gdzieś zostało to ziarno zasiane, ale nie wiemy, jaka będzie ostateczna dynamika kampanii - powiedział Fedorowicz.

Internauci zabrali głos w sprawie piwa z Trzaskowskim. "Mentzen się sprzedał"

Wśród najczęściej występujących zwrotów w kontekście Sławomira Mentzena - na podstawie komentarzy dotyczących Rafała Trzaskowskiego - występowały m.in. głosy takie jak: "Mentzen się sprzedał", "Zdrada wartości" i "Mentzen z Trzaskowskim przy piwie". Te zwroty zaliczają się do 58 proc. wszystkich sformułowań odnoszących się do Mentzena w kontekście interakcji z Trzaskowskim.

Wśród najczęściej wymienianych cech Rafała Trzaskowskiego znalazły się m.in.: "kulturalny i opanowany" (24 proc.) - często wskazywany w kontekście stylu debaty i rozmowy z Mentzenem, "merytoryczny i kompetentny" (21 proc.) - oceniany na podstawie argumentacji i wiedzy, zwłaszcza w porównaniu do konkurentów oraz "dwulicowy i politycznie wyrachowany" (18 proc.) - w kontekście krytyki samego spotkania z Mentzenem i strategii wyborczej.

REKLAMA

Rozmowa Sławomira Mentzena i Rafała Trzaskowskiego, która odbyła się w sobotę 24 maja, była transmitowana na żywo na kanale YouTube polityka Konfederacji. Pobiła ona rekord liczby oglądających, która przekroczyła 600 tysięcy, stając się najbardziej popularną transmisją na YouTube o tematyce politycznej w Polsce. W niedzielę wieczorem liczba odsłon rozmowy z Trzaskowskim sięgnęła 4 mln 200 tys., wcześniejsza rozmowa z Nawrockim została wyświetlona 4,5 mln razy.

Czytaj także:

Źródło: PAP/mg/k

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej