W Polsce powstanie Droga Czerwona kluczowa dla NATO. Zapadła decyzja

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) wybrała ostateczny wariant przebiegu Drogi Czerwonej, która będzie prowadzić do portu w Gdyni. Warta 4 mld zł inwestycja ma odkorkować miasto i zabezpieczyć logistycznie główny nadbałtycki port NATO. 

2025-12-23, 19:40

W Polsce powstanie Droga Czerwona kluczowa dla NATO. Zapadła decyzja
Zapadła decyzja dotycząca wyboru wariantu przebiegu Drogi Czerwonej w Gdyni. Foto: Karol Makurat/East News

Droga Czerwona. Kluczowa inwestycja też dla NATO

Wniosek o decyzję środowiskową w sprawie budowy Drogi Czerwonej ma zostać złożony już w styczniu 2026 roku - informuje Radio ZET. GDDKiA wybrała wariant W1D, który połączy port z drogami ekspresowymi S6 i S7. Nowa droga ma odkorkować Gdynię, ale ma także inne zadania - przede wszystkim wojskowe. Gdyński port - jako jeden z głównych portów NATO nad Bałtykiem - potrzebuje bezpiecznego połączenia. 

Jesteśmy już po posiedzeniu Komisji Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych, teraz czekamy na ostatecznie dyspozycje z Ministerstwa Infrastruktury, ale one będą lada moment - powiedział Radiu ZET dyrektor gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Karol Markowski. Potwierdził przy tym, że decyzja w sprawie wyboru wariantu została już podjęta. 

Wariant W1D obejmuje budowę drogi o długości 5 kilometrów wraz z węzłami, które połączą ją z ul. Morską, Doliną Logistyczną i Estakadą Kwiatkowskiego. - Jest to wariant, który wskazuje priorytet wyjazdu z trasy ekspresowej S6 bezpośrednio do portu - poinformował Kwiatkowski.

Trasa o dużym znaczeniu  

Strategiczne znaczenie trasy podkreślał z kolei doradca szefa MON Maciej Samsonowicz. - Droga Czerwona to trasa o znaczeniu strategicznym na kierunku północnym NATO i ważny element nowej koncepcji bezpieczeństwa basenu Morza Bałtyckiego. Została wskazana jako priorytet w Raporcie Paktu dla Bezpieczeństwa Polski - Pomorze Środkowe, którego jestem autorem - tłumaczył. 

- Wzmacnia bezpieczeństwo państwa i logistykę portową, a jednocześnie realnie poprawia codzienne funkcjonowanie mieszkańców Gdyni. My nie wbijamy łopat ani nie pozorujemy działań, po prostu dowozimy. Tak skutecznie, że inni mogą dziś chwalić się efektami tej pracy - dodał. Inwestycja ma powstać we współpracy Ministerstwa Obrony Narodowej i Ministerstwa Infrastruktury. 

Czytaj także:

Źródło: Radio ZET/egz

Polecane

Wróć do strony głównej