more_horiz
Wiadomości

Stolica ma za dużo pieniędzy? Warszawa chce budować tunele wzdłuż Wisły

Ostatnia aktualizacja: 29.11.2022 10:37
Władze Warszawy nie rezygnują z pomysłu budowy kolejnych tuneli wzdłuż Wisły. Do połowy przyszłego roku plany mają być wyłożone do publicznego wglądu. - To inwestycja nie na ten czas - komentuje przewodniczący klubu PiS w Radzie Warszawy Dariusz Figura.
Władze Warszawy nie rezygnują z pomysłu budowy kolejnych tuneli wzdłuż Wisły
Władze Warszawy nie rezygnują z pomysłu budowy kolejnych tuneli wzdłuż WisłyFoto: shutterstock/Lukasz Pawel Szczepanski

"Oprócz istniejącego już tunelu pomiędzy mostem kolejowym średnicowym i ulicą Karową planowane jest zagłębienie i przebieg ulicy (Wisłostrady) w tunelu na odcinku od Mostu Śląsko-Dąbrowskiego do ulicy Sanguszki" - napisał w odpowiedzi na interpelację radnego Dariusza Figury sekretarz miasta Włodzimierz Karpiński.

Poinformował, że rozważana jest również możliwość "poprowadzenia jezdni w tunelu na odcinku od rejonu skrzyżowania z ulicą Ludną do Płyty Desantu 3 Dywizji Piechoty oraz przedłużenia istniejącego, wschodniego tunelu w kierunku południowym poza przyczółki mostu średnicowego".

Tereny nad tunelami mają być zazielenione.

Nie czas na takie inwestycje

Plany projektów będzie można poznać najpóźniej do połowy przyszłego roku. W odpowiedzi na interpelację Karpiński napisał, że wyłożenie projektów planów do publicznego wglądu "wydaje się możliwe w I lub II kwartale 2023 r.".

- To inwestycja nie na te czasy - uważa radny Dariusz Figura.

Przyznał, że Wisłostrada odcina miasto od rzeki, a nowe tereny zielone uzyskane w wyniku zagłębienia ulicy przybliżyłyby miasto do Wisły. Przypomniał jednak, że władze stolicy nie mogą dokończyć znacznie potrzebniejszych mieszkańcom inwestycji.

- Budowa kładki przez Wisłę jest najlepszym przykładem tego, że prezydent Trzaskowski realizuje politykę inwestycyjną, nie biorąc pod uwagę priorytetów - ocenił Dariusz Figura.

Tylko narzekanie

Poseł Jarosław Krajewski, lider warszawskiego PiS, na początku listopada mówił, że prezydent Trzaskowski jest coraz większym rozczarowaniem dla mieszkańców Warszawy. 

Zaznaczył, że przez trzy lata na sesjach budżetowych Rady Warszawy prezydent stolicy narzekał na rząd, sytuację, ale nie uderzył się we własne piersi i nie wyciągnął wniosków z tego, że w latach 2019-2022 nie zbudował ani żadnej obwodnicy, ani żadnego mostu.

Drogo i z problemami

Istniejący tunel Wisłostrady wzbudzał wiele kontrowersji. Przede wszystkim szokował olbrzymi koszt budowy - prawie 220 mln zł. Budowę tunelu rozpoczęto w kwietniu 2001 roku, zakończono zaś w następnym roku, jednak przez niemal rok był on nieużywany ze względu na niespełnianie wymogów bezpieczeństwa i kilkakrotne odkładanie terminu otwarcia.

Otwarcie tunelu nastąpiło w sierpniu 2003 roku. Z kolei w sierpniu 2012 roku tunel został zamknięty dla ruchu ze względu na wypłukanie ziemi pod tunelem. Awaria nastąpiła w trakcie budowy stacji metra Centrum Nauki Kopernik. Ruch samochodowy prowadzony był objazdami bulwarami wiślanymi oraz Wybrzeżem Kościuszkowskim. Ratusz planował ponowne otwarcie tunelu do końca 2012 roku, stało się to jednak dopiero pół roku później - 23 czerwca 2013.

Czytaj także:

IAR/PAP/wpolityce/fc/kor

Zobacz także

Zobacz także