Trudności w gaszeniu samochodów elektrycznych. Wąsik: strażacy testują specjalne płachty

2023-01-12, 14:52

Trudności w gaszeniu samochodów elektrycznych. Wąsik: strażacy testują specjalne płachty
Straż pożarna testuje płachty do gaszenia pojazdów o napędzie elektrycznym. Foto: Dziurek/Shutterstock

Wiceminister spraw wewnętrznych i administracji Maciej Wąsik poinformował, że polscy strażacy testują specjalne płachty do gaszenia pożarów z udziałem aut elektrycznych. Wiceszef MSWiA był pytany w Sejmie przez grupę posłów PiS o trudności występujące w przypadku zapalenia się tego typu pojazdu.

Parlamentarzyści zwracali uwagę, że auta te są ukazywane jako ekologiczne, ale ich gaszenie zajmuje strażakom wiele godzin i wymaga dużych nakładów.

Dwa kontenery

Maciej Wąsik przyznał, że ministerstwo ma świadomość trudności występujących przy gaszeniu pojazdów z napędem elektrycznym, niezależnie od ich marki. Mówił, że głównym problemem przy tych działań jest znaczne zapotrzebowanie na wodę, która jest niezbędna do gaszenia i chłodzenia baterii znajdujących się w tego typu pojazdach.

Przypomniał, że jedną z metod gaszenia aut elektrycznych jest umieszczenie ich w specjalnym kontenerze wypełnionym wodą. W Polsce są jednak tylko dwa takie kontenery: w Warszawie i Krakowie.

Aktualizacja zasad

W czerwcu 2020 roku w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej wprowadzone zostały zasady postępowania podczas zdarzeń z samochodami osobowymi z napędem elektrycznym.

Maciej Wąsik przekazał, że został powołany zespół zadaniowy do aktualizacji wymienionych zasad m.in. uwzględniających rozszerzenie metod i technik gaszenia pojazdów elektrycznych.

Posłuchaj

Maciej Wąsik o gaszeniu pojazdów o napędzie elektrycznym (IAR) 0:21
+
Dodaj do playlisty

 

Statystyki pożarowe

Wiceszef MSWiA Maciej Wąsik poinformował, że w Polsce odnotowuje się niewielką liczbę pożarów pojazdów elektrycznych. W ubiegłym roku było ich 10. Dla porównania pożarów aut spalinowych odnotowano ponad 8 tysięcy 300.

Średni czas działań gaśniczych przy pożarach pojazdów elektrycznych wyniósł 1,5 godziny, a najdłuższy jaki odnotowano- ponad 9 godzin.

Czytaj także:

IAR/fc

Polecane

Wróć do strony głównej