Nie ma planów sprzedaży gruntów Lotniska Chopina. Horała: Joński i Szczerba nie przedstawili ani cienia dowodów

- Nadal nie ma planów sprzedaży gruntów Lotniska Chopina, co więcej posłowie Joński i Szczerba do tej pory nie przedstawili ani cienia dowodów, że takie plany istnieją - powiedział pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała, komentując zarzuty posłów KO.  Parlamentarzyści opozycji we wtorek zorganizowali konferencję, w której oświadczyli, że nieruchomości polotniskowe mogą zostać sprzedane po uruchomieniu Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

2023-08-31, 15:45

Nie ma planów sprzedaży gruntów Lotniska Chopina. Horała: Joński i Szczerba nie przedstawili ani cienia dowodów
Marcin Horała: posłowie Joński i Szczerba nie przedstawili dowodów na plany sprzedaży gruntów Lotniska Chopina. Foto: Shutterstock/Finn stock

Posłowie KO Michał Szczerba i Dariusz Joński zorganizowali we wtorek konferencję po kontroli poselskiej pt. "Likwidacja portu lotniczego - nowe ustalenia ws. Lotniska Chopina". Nawiązali tym samym do planów uruchomienia w 2028 r. Centralnego Portu Komunikacyjnego, w tym portu lotniczego, gdzie przeniesiony ma zostać cywilny ruch lotniczy z warszawskiego Lotniska Chopina.

Zarzuty posłów KO

- Od kilku dni słyszymy kłamstwo (premiera Mateusza) Morawieckiego, który mówi, że nieruchomości polotniskowe, które będą wniesione do grupy kapitałowej CPK będą chronione, bowiem akcjonariuszem spółki CPK może być wyłącznie Skarb Państwa lub inna państwowa osoba prawna -  powiedział Joński podczas konferencji.

Przypomniał, że 2 października 2022 r. weszła w życie ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego.

- Art. 12 mówi o tym, że pełnomocnik w terminie 6 miesięcy od dnia przekształcenia wniesie akcje spółki na podwyższenie kapitału zakładowego CPK - mówił. - Nie można zbywać akcji spółki CPK, ale można zbywać nieruchomości spółki CPK - dodał.

REKLAMA

Posłowie Joński i Szczerba twierdzą, że istnienie takiej "furtki prawnej do sprzedaży gruntów" potwierdził w rozmowie z nimi pełnomocnik rządu ds. CPK Marcin Horała.

Wyjątkowy ustawowy zakaz 

- Nie ma ustawowego zakazu sprzedaży gruntów - wyjaśnił minister Marcin Horała. - Mamy w Polsce setki przedsiębiorstw państwowych, Spółek Skarbu Państwa i żadnej z nich nie obowiązują przepisy jakiejkolwiek ustawy, która zakazywałaby sprzedaż nieruchomości - dodał.

Jednocześnie tłumaczył, że nie oznacza to, że spółki skorzystają z istniejących możliwości.

- Nie jest to żadnym dowodem na to, że którakolwiek z tych spółek planuje sprzedaż swoich gruntów - podkreślił. - Natomiast, co jest rzadkością, w tym przypadku dopisaliśmy ustawowy zakaz prywatyzacji tej spółki - dodał.

REKLAMA

Zobacz także na TVP Info: „Wierutna bzdura”. Horała dementuje rewelacje o rzekomej sprzedaży Lotniska Chopina [WIDEO]

Brak dowodów posłów KO

- Nadal nie ma planów sprzedaży tych gruntów, co więcej posłowie Joński i Szczerba do tej pory nie przedstawili ani cienia dowodów, że takie plany istnieją - mówił minister Horoała. 

CPK przejmie ruch komercyjny Lotniska Chopina 

Minister Horała tłumaczył w połowie sierpnia, że Lotnisko Chopina przestanie istnieć w momencie uruchomienia lotniska Centralnego Portu Komunikacyjnego. Z warszawskiego portu lotniczego ma być przeniesiony główny ruch komercyjny.

- Można wyobrazić sobie Lotnisko Chopina jako dalej funkcjonujący port lotniczy zdecydowanie mniejszy, o ograniczonych funkcjach. Moim zdaniem byłoby to nieracjonalne, byłoby to marnowanie tego terenu. Zagospodarowanie tego terenu to może być projekt sam w sobie o znaczeniu wręcz porównywalnym z CPK, bo to jest szansa, która się nie zdarza, którą będzie miała metropolia warszawska, by duży kawałek terenu od A do Z zagospodarować na ten czy inny cel. Natomiast nie chcemy teraz tej dyskusji otwierać - powiedział Horała. - Czy lotnisko o ograniczonych funkcjach, czy inaczej ten teren zagospodarować, myślę, że za pięć lat to będzie ten moment, kiedy trzeba będzie tę decyzje podejmować - dodał.

REKLAMA

Zobacz również na i.pl: Rekordowy lipiec w historii Lotniska Chopina. Wynik znacznie przekroczył prognozy

Polskie Porty Lotnicze

2 października 2022 r. weszła w życie ustawa o usprawnieniu procesu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego, która rozpoczęła proces przekształcenia PPL w spółkę akcyjną Polskie Porty Lotnicze, a następnie przyłączenia jej do Grupy Kapitałowej CPK. Ostatnim etapem realizacji założeń ustawy będzie wniesienie przez pełnomocnika rządu ds. CPK akcji spółki PPL S.A. do spółki CPK, co ma się wydarzyć do końca III kwartału 2023 r.

Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, ma być wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie w stanie obsługiwać do 40 mln pasażerów rocznie.

W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

REKLAMA

CPK ma zostać uruchomiony w 2028 r. wraz z węzłem kolejowym i odcinkiem Kolei Dużych Prędkości Warszawa–Łódź, a realizację reszty inwestycji kolejowych zaplanowano do połowy kolejnej dekady.

Spółka CPK jest w 100-proc. własnością Skarbu Państwa. 

Czytaj także:

PAP/kg

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej