Młodzi Belgowie słabiej rozumieją, co czytają. Alarmujące wyniki badań

2023-05-18, 11:43

Młodzi Belgowie słabiej rozumieją, co czytają. Alarmujące wyniki badań
W najnowszym badaniu umiejętności czytania ze zrozumieniem, belgijskie dzieci wypadły gorzej niż wcześniej. Foto: Tomsickova Tatyana/ Shuttrerstock

Belgijskie media alarmują , że wśród czwartoklasistów nastąpił znaczny spadek umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wskazują na to wyniki Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu, przeprowadzonego w 2021 roku.

Badanie oceniające osiągnięcia w czytaniu zostało przeprowadzone w ponad 50 krajach. Jeśli chodzi o Belgię, to niderlandzkojęzyczna Flandria i francuskojęzyczna Walonia były oceniane oddzielnie.

Spadki w obu regionach Belgii

Choć wyniki flamandzkich czwartoklasistów są lepsze od uczniów z południa kraju, to jednak we Flandrii odnotowano największy spadek, jeśli chodzi o poziom umiejętności czytania ze zrozumieniem. Średni wynik uzyskany przez uczniów z Flandrii to 511 punktów, o 36 mniej w porównaniu z pierwszym badaniem, w którym Belgia uczestniczyła 15 lat temu. Z kolei wynik Walonii to 497 i strata 6 punktów.

Belgijski minister edukacji przyznał, że wyniki uczniów w Flandrii i Walonii są niepokojące. Podkreślił, że odpowiedzialność spoczywa nie tylko na szkołach i że rodzice powinni również zachęcać dzieci do czytania.

MEiN: polscy uczniowie w czołówce

Dla porównania - czwartoklasiści z Polski uzyskali 549 punktów, plasując się w światowej czołówce na piątym miejscu.

- Polscy uczniowie wypadli bardzo dobrze - ocenił wyniki badania wiceminister edukacji i nauki Dariusz Piontkowski. - Mają porównywalne wyniki z najlepszymi krajami w Europie. Jedynie nieliczne kraje na świecie, jak Singapur i Hongkong mają wyraźnie lepsze wyniki, a większość krajów jest zdecydowanie za polskimi uczniami - dodał.

Posłuchaj

Belgijskie media alarmują - wśród czwartoklasistów nastąpił znaczny spadek umiejętności czytania ze zrozumieniem. Wskazują na to wyniki Międzynarodowego Badania Postępów Biegłości w Czytaniu, przeprowadzonego w 2021 roku - relacja Beaty Płomeckiej (IAR) 0:56
+
Dodaj do playlisty

Badania obejmują uczniów czwartych klas szkół podstawowych, a głównym celem jest pomiar umiejętności rozumienia czytanego tekstu. Każdy uczeń dostaje zeszyt testowy, w którym znajduje jeden tekst literacki i jeden tekst użytkowy. Do każdego z tych tekstów uczeń otrzymuje około 15 pytań. 

Czytaj także:

PAP, IAR/ mbl

Polecane

Wróć do strony głównej