W Wielkiej Brytanii i w ponad 70 innych krajach obowiązuje ruch lewostronny. Z czego to wynika?

Polscy kierowcy przyzwyczajeni są do prawostronnego ruchu ulicznego i pewnie większość z nich nie wyobraża sobie jazdy lewym pasem. A musieliby to zrobić, gdyby przekroczyli granice Wielkiej Brytanii, Irlandii, Nowej Zelandii czy Japonii. Co sprawiło, że mieszkańców tych państw różni od nas zasada poruszania się po jezdni?

2016-09-13, 11:42

W Wielkiej Brytanii i w ponad 70 innych krajach obowiązuje ruch lewostronny. Z czego to wynika?
Obecnie prawie 1/4 wszystkich pojazdów porusza się lewą stroną drogi. . Foto: pixabay

Historia lewego pasa

Ruch lewostronny wywodzi się jeszcze ze starożytności, choć według niektórych przekazów w nowożytnej Europie został uregulowany prawem w średniowieczu przez papieża Bonifacego VIII, który w roku 1300 zarządził, że pielgrzymi mają poruszać się po lewej stronie drogi. Zasada lewostronności jest konsekwencją faktu, że piesi oraz konni podróżni, posługujący się w walce bronią trzymaną w prawej ręce, mogli szybciej uniknąć niespodziewanego ataku ze strony zbliżającej się z przeciwka osoby, znajdując się po lewej stronie. W Japonii zasada ruchu lewostronnego została wprowadzona dekretem cesarskim na początku XVII wieku i wynikała z faktu, że pomiędzy samurajami poruszającymi się wąskimi uliczkami miast japońskich często dochodziło do zwad o to, kto komu ma ustąpić, zwłaszcza jeśli zaczepili się bronią noszoną u lewego boku. Istnieje również teoria, iż osoba prowadząca zaprzęg konny łatwiej i wygodniej pozdrawiała mijanych prawą ręką, a lejce trzymała w lewej.

Taktyka Napoleona?

Zmiany z ruchu lewostronnego na prawostronny przypisuje się Francuzom, istnieje nawet teoria, że autorem rewolucji jest Napoleon Bonaparte, który chciał wywoływać zamęt w oddziałach wojskowych swoich przeciwników, przygotowanych do ewentualnych bojów z żołnierzami poruszającymi się (jak wszyscy do tej pory) lewą stroną. Istnieją też poglądy wiążące zmianę z rzekomą leworęcznością cesarza, jeszcze inne - z buntem wobec papieskich zarządzeń Bonifacego VIII. Rewolucja w ruchu drogowym trwała ponad 100 lat. Warto wiedzieć, że na ziemiach polskich w zaborze austriackim także obowiązywał ruch lewostronny, który został zastąpiony prawostronnym po odrodzeniu się państwa polskiego w 1918 roku. W Krakowie tramwaje zaczęły się poruszać prawym pasem dopiero w latach 20. ubiegłego wieku.

Zasady lewej strony

Ruch lewostronny wiąże się z montowaniem kierownicy po prawej stronie, ale układ pedałów i biegów jest taki sam, jak w samochodach z kierownicą po lewej stronie. Poza tym asymetryczne światła mijania kierują snop światła tak, by doświetlał on lewą stronę drogi. W krajach z ruchem lewostronnym, podobnie jak w krajach z ruchem prawostronnym, obowiązuje jednak zasada prawej ręki. Wyprzedzanie odbywa się po prawej stronie pojazdu wyprzedzanego, a ronda objeżdża się w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara. Na drogach brytyjskich, jeśli znaki tego nie określają, nie ma ustalonego pierwszeństwa przejazdu.


Na niebiesko zaznaczone są kraje, w których obowiązuje ruch lewostronny. Na niebiesko zaznaczone są kraje, w których obowiązuje ruch lewostronny.     

Lewy czy prawy? Który bezpieczniejszy?

Trudno jest określić, które zasady są bardziej bezpieczne dla użytkowników ruchu drogowego.  Brytyjski inżynier drogowy J.J. Leeming przeprowadził badania w krajach, w których obowiązuje ruch lewostronny i wywnioskował, że dochodzi tam do mniejszej liczby wypadków drogowych. Być może dotyczy to anatomii człowieka i jego skłonności do praworęczności i dominacji prawego oka nad lewym. Wszystko jest jednak kwestią przyzwyczajenia, a poruszanie się po drogach wynika z historii danego kraju i nawyków jego mieszkańców.

REKLAMA

Wikipedia/Aleksandra Rybińska

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej