Instrukcja jazdy rowerem dla policjantów

Rower musi być dla brytyjskich policjantów urządzeniem niełatwym do opanowania, skoro komendanci policji zdecydowali się wydać szczegółową instrukcję korzystania z tych pojazdów.

2009-11-12, 16:12

Instrukcja jazdy rowerem dla policjantów

Rower musi być dla brytyjskich policjantów urządzeniem niełatwym do opanowania, skoro komendanci policji zdecydowali się wydać bardzo obszerną i bardzo szczegółową instrukcję korzystania z tych pojazdów.

Wyśmiewa się z tego w czwartek "The Sun", pisząc o "idiotycznej" instrukcji, zawartej na 93 stronicach i podzielonej na dwa tomy.

Inicjatorem tego wielkiego przedsięwzięcia jest Stowarzyszenie Komendantów Policji (Association of Chief Police Officers - ACPO). To prywatna organizacja o charakterze doradczym, finansowana przez Home Office i formacje policyjne. Jej zadaniem jest planowanie i koordynowanie rozwoju służby policyjnej w Anglii, Walii i Irlandii Północnej, a w czasach zagrożenia - koordynowanie strategii działań policyjnych (Szkocja ma własną analogiczną organizację). Okazuje się, że mieści się w tym także korzystanie przez policjantów z rowerów.

Jak nie spaść z roweru

REKLAMA

Funkcjonariusze dowiedzą się rzeczy arcyciekawych i stanowiących dla nich zapewne zupełną nowość: jak utrzymać równowagę na dwukołowym pojeździe napędzanym siłą ich mięśni, jak zatrzymać rower i zsiąść z niego bezpiecznie, jak omijać przeszkody, takie jak krawężniki i duże kamienie. Zapoznają się też z ważnym ostrzeżeniem: nie należy chwytać podejrzanych, zanim się z roweru zsiądzie.

Oczywiście funkcjonariusz, świadom zasad bezpiecznej jazdy na rowerze, musi zadbać o regularne sprawdzanie, co się dzieje za nim, tzn. musi co jakiś czas spojrzeć przez ramię. Policjanci dowiedzą się też, jak jeździć w grupach oraz poznają procedury zmiany szyku, np. z dwuszeregu w szereg.

Tom drugi instrukcji, przygotowanej nakładem tysięcy funtów szterlingów - jak szacuje "The Sun - zawiera m.in. szczegółowe wytyczne, dotyczące skomplikowanych manewrów na skrzyżowaniach. Policjant dowie się wreszcie, jak należy skręcać w prawo i w lewo.

Wywatowane gacie dla komfortu

REKLAMA

Przełożeni radzą też swym podwładnym, by zakładali "wywatowane szorty", dzięki czemu będą mieli zapewniony "komfort na siodełku". Ponadto policjant wyposażony w rower powinien się najeść i napić, jako że rowerzyści robią się głodni i spragnieni.

Policjanci w cywilu mogą się znaleźć w sytuacji, w której zachowanie incognito będzie wymagało zrezygnowania z kasku ochronnego podczas jazdy na rowerze. Zanim funkcjonariusz zdecyduje się na coś takiego, musi przeprowadzić "pełną ocenę ryzyka".

A co na to podatnicy ?

Stowarzyszenie Podatników nie pozostawiło już na rowerowej instrukcji suchej nitki, mówiąc o "absurdalnym marnotrawieniu czasu policjantów i tysięcy funtów z pieniędzy podatnika". Stowarzyszenie wysunęło nawet bardzo śmiałą tezę: Funkcjonariusze policji doskonale potrafią jeździć na rowerach.

REKLAMA

Rzeczniczka ACPO przyznała, że instrukcję opracowała jej organizacja. Podkreśliła jednak, że komendanci policji "jeszcze nie całkiem ją zaakceptowali".

PAP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej