Film na 10 lat Polski w UE. Donald Tusk: odrobiliśmy kawał historii

2014-04-22, 20:51

Film na 10 lat Polski w UE. Donald Tusk: odrobiliśmy kawał historii
Premier Donald Tusk oraz wicepremier Elżbieta Bieńkowska podczas konferencji prasowej na temat 10. rocznicy wejścia Polski do Unii Europejskiej. Foto: PAP/Radek Pietruszka

Akcesja Polski do Unii Europejskiej była dobrym "wyborem chyba bez alternatywy" - powiedział premier Donald Tusk, inaugurując rządową kampanię dot. 10-lecia Polski w UE. Jak ocenił, członkostwo w UE to "absolutny i pozytywny" przełom w historii naszego kraju.

Posłuchaj

The Beatles i 10 lat Polski w UE. Relacja Sylwii Białek (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Premier przypomniał na konferencji prasowej, że 1 maja mija 10 lat obecności Polski w UE. - 10 lat niełatwych, ale dzisiaj możemy z wielkim przekonaniem powiedzieć, że to było 10 lat dobrych dla Polski - przekonywał szef rządu. Jak podkreślił, w tym czasie "odrobiliśmy naprawdę kawał niełatwej historii". Zauważył m.in., że od wejścia do UE polskie PKB wzrosło o 100 proc.
Premier podziękował wszystkim prezydentom i swoim poprzednikom na stanowisku szefa rządu za ich wkład na drodze Polski do UE. - Bez ich wiary nie moglibyśmy świętować 10. rocznicy obecności w UE z gruntownym przekonaniem, że dobrze nam to wyszło - ocenił.

Zdaniem Tuska, Polacy "mają prawo czuć się dumni ze sposobu, w jakim stali się Europejczykami w Unii Europejskiej". - Za kilkadziesiąt lat dzień 1 maja 2004 roku będzie traktowany jako jeden z najważniejszych i najlepszych dni w historii naszej ojczyzny - ocenił szef rządu.

The Beatles i "10 lat świetlnych"

Na konferencji prasowej przedstawiono krótki film przygotowany w ramach kampanii z okazji 10-lecia członkostwa Polski w UE; wykorzystano w nim piosenkę Beatlesów "Hey Jude". W spocie pokazano, jak zmieniła się Polska po wejściu do Unii; filmik kończy się hasłem - "10 lat świetlnych".

Jak poinformowała kancelaria premiera, koszt produkcji i emisji filmu wyniósł 7 133 126,50 zł; na tę kwotę składają się: koszt produkcji spotu w wysokości 922 843,17 zł oraz koszt zakupu czasu antenowego - 6 210 283,33 zł.

Koszt wykorzystania piosenki i wizerunku Paula McCartney'a nie został wyodrębniony, bowiem - jak poinformowała KPRM - stanowi on część ogólnych kosztów związanych z prawami i wizerunkami wykorzystywanymi w spocie.

- Zgodnie z roboczymi informacjami przekazanymi przez wyłonioną w ramach konkursu Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju agencję Gutenberg networks Warszawa Sp. z o.o. koszty te mogą oscylować na poziomie około 319 800 zł - poinformowała KPRM.

- Finansowanie spotu pochodzi w przeważającej części ze środków Unii Europejskiej, a nie budżetu centralnego państwa (wkład środków unijnych: 85 proc., a budżetu krajowego: 15 proc.). Jako główny beneficjent funduszy unijnych mamy też obowiązek prawny informowania o tym, jak wiele zawdzięczamy członkostwu w UE. Trudno, żeby przy okazji 10. rocznicy członkostwa w UE nie dokonać takiego podsumowania - dodała kancelaria premiera.

Źródło: TVN 24/x-news

Pozytywny przełom

Według premiera, dzisiaj z perspektywy czasu zaczynamy lepiej rozumieć sformułowanie "od Unii Lubelskiej do Unii Europejskiej" - jakiego użył w kontekście wejścia Polski do UE papież Jan Paweł II. Tusk ocenił, że kiedy Polska wstępowała do UE, nie wszyscy rozumieliśmy, iż jesteśmy świadkami "absolutnego i wreszcie pozytywnego przełomu w historii Polski".

Tusk zwrócił uwagę, że blisko 80 proc. Polaków jest zadowolonych z faktu, że jesteśmy w UE. Jak mówił, w ciągu 10 lat "zbudowaliśmy fundamenty takiej przemiany, odrodzenia Polski, o którym nasi przodkowie nie mogli nawet marzyć".

Premier podziękował wicepremier Elżbiecie Bieńkowskiej oraz jej współpracownikom, którzy - jego zdaniem - "po cichu, tytanicznym wysiłkiem, doprowadzili do tego, że po 10 latach w Unii, kiedy pyta się, jaki kraj osiągnął największy sukces, prawie w każdej stolicy usłyszycie - bez chwili zastanowienia - że to jest Polska".

Dreszcze podczas spotu

Bieńkowska przekonywała, że 10. rocznica wejścia Polski do UE powinna być dla Polaków momentem radości i dumy z tego, co osiągnęli. - Wiem, że bardzo wiele przed nami, jest jeszcze bardzo dużo do zrobienia. Ale te 10 lat to jest czas, kiedy pokazaliśmy, że jesteśmy narodem pracowitym, solidnym, uczciwym - podkreśliła szefowa resortu infrastruktury i rozwoju.

Bieńkowska przyznała też, że "ma dreszcze" za każdym razem, kiedy ogląda spot dotyczący 10-lecia Polski w UE.

Kancelaria Premiera poinformowała, że w związku z rocznicą akcesji Polski do Unii w całym kraju odbędą się koncerty, pikniki, warsztaty, pokazy naukowe oraz zawody sportowe (w tym m.in. rajdy rowerowe). Na stronie www.10latwUE.p l, każdy zainteresowany może sprawdzić, jakie wydarzenia będą miały miejsce w najbliższym czasie.

Źródło: KPRM/x-news

mr, PAP

Polecane

Wróć do strony głównej