Polskie Radio trzecie wśród Idealnych Pracodawców
Firma doradcza Universum ogłosiła wyniki rankingu Idealny Pracodawca 2014, opartego na opinii ponad 23 500 studentów. Polskie Radio zajęło 3. miejsce w kategorii Nauki Humanistyczne. Wygrał TVN, 2. miejsce zdobył Google Poland.
2014-05-14, 14:00
Posłuchaj
- Okazało się, że polscy młodzi humaniści marzą o pracy w radiu publicznym. W ich opinii, Polskie Radio jest firmą stabilną, dającą niepowtarzalne możliwości rozwoju i osobistego i zawodowego - powiedział IAR Tomasz Krzywicki z firmy Universum, która przygotowała ranking.
Prezes Polskiego Radia Andrzej Siezieniewski zwraca natomiast uwagę, że tak pozytywne opinie są prezentowane przez młodych, wykształconych ludzi, którzy planują swoje kariery zawodowe. Wysoka ocena w rankingu potwierdza pozycję Polskiego Radia nie tylko na rynku medialnym, ale i pośród pracodawców.
Andrzej Siezieniewski dodał, że praca w radiu publicznym ma wyjątkowy charakter, niesie specjalne wymagania i poczucie wagi tego, co się robi, świadomość, że jest to ważne "dla ludzi".
Przede wszystkim przyjazne środowisko
W trakcie tegorocznego badania studenci dokonali ponad 70 tysięcy indywidualnych ocen pracodawców – jeden student jako Idealnego Pracodawcę wskazywał średnio aż trzy firmy.
REKLAMA
Z rankingu wynika, że od przyszłego pracodawcy studenci oczekują przede wszystkim przyjaznego środowiska pracy. Połowa spośród wskazywanych przez studentów najważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy bezpośrednio wiąże się z ogólnie pojętą kulturą organizacji. Studenci cenią sobie także m.in. stabilizację zatrudnienia, możliwości rozwoju, możliwość pogodzenia życia osobistego z zawodowym oraz wysokie zarobki.
Studenci boją się podejmowania ryzyka?
Mimo poprawiającej się sytuacji na rynku pracy kluczowym celem studentów pozostaje stabilizacja zatrudnienia, którą jako jeden z najważniejszych czynników wskazało aż 65% biorących udział w badaniu studentów. Ważna jest także możliwość stania się specjalistą i ekspertem w danej dziedzinie. Jednocześnie umacnia się trend związany z chęcią zrównoważenia życia zawodowego z osobistym, spada natomiast chęć do podejmowania nowych wyzwań.
Wyraźnie zatem widać, że z perspektywy studentów kryzys na rynku pracy jest nadal obecny – szukają oni pewnej i stabilnej pracy, bojąc się podejmowania ryzyka. Potwierdzeniem tego trendu jest fakt, że 43% studentów biorących udział w badaniu deklaruje, iż chciałoby pracować co najmniej pięć lat dla pierwszego pracodawcy po zakończeniu edukacji. Dominują w tej grupie studenci medycyny, spośród których taką deklarację złożyło aż 60% ankietowanych. Powyższy wynik może świadczyć o przykładaniu coraz większej wagi do wyboru pierwszego pracodawcy.
Ważna kultura organizacji
Studenci najbardziej cenią sobie pracę w mediach i reklamie, bankowości oraz instytucjach edukacyjnych i naukowych. Najbardziej atrakcyjni pracodawcy to firmy mogące zapewnić dobre perspektywy przyszłej kariery oraz wysokie zarobki w przyszłości. Jednocześnie studenci poszukują firm, w których szanuje się pracowników i oferuje przyjazne środowisko pracy. Sporym zaskoczeniem w najnowszej edycji badania jest spadek znaczenia profesjonalnych szkoleń i rozwoju. Przez lata był to bowiem jeden z najważniejszych czynników stanowiących o atrakcyjności pracodawców.
REKLAMA
- Wygląda zatem, że obecnie studenci bardziej cenią sobie firmy cechujące się przyjazną kulturą, niż te, które oferują dynamiczny rozwój osobisty – mówi Tomasz Krzywicki, Country Manager z firmy Universum. Nie oznacza to jednak, że rozwój osobisty stracił na wartości. O pięć pozycji w stosunku do ubiegłorocznego badania awansował bowiem czynnik „Liderzy, którzy pomagają w rozwoju osobistym”. To ciekawa zmiana, świadcząca o tym, że pracownicy oczekują od managerów, iż będą dla nich swego rodzaju coachami, prowadzącymi młodych, niedoświadczonych pracowników przez meandry kariery, a jednocześnie odnoszącymi się do swoich podwładnych z należnym szacunkiem.
Warto wspomnieć, że spośród dziesięciu wskazywanych przez studentów najważniejszych czynników świadczących o atrakcyjności pracodawcy, aż pięć bezpośrednio wiąże się z ogólnie pojętą kulturą organizacji. - Najprawdopodobniej jest to początek długotrwałego trendu, widocznego już od dawna w krajach Europy Zachodniej. Tam wygrywają właśnie pracodawcy oferujący wysoką kulturę i przyjazne środowisko pracy – prognozuje Tomasz Krzywicki.
Studenci mają większe oczekiwania finansowe
Optymistycznym sygnałem jest wzrost oczekiwań finansowych wśród studentów. Według tegorocznego badania w swojej pierwszej pracy chcieliby oni zarabiać średnio trzy tysiące osiemdziesiąt pięć złotych brutto, podczas gdy w ubiegłym roku była to kwota dwóch tysięcy dziewięciuset siedemdziesięciu dziewięciu złotych brutto. W obu przypadkach kwota ta nie uwzględnia premii, bonusów i innego rodzaju dodatków do wynagrodzenia. Prawdopodobną przyczyną takiego stanu rzeczy jest coraz więcej optymistycznych sygnałów płynących z gospodarki. Jednocześnie niezmienny pozostaje fakt, iż jest to jeden z najniższych poziomów finansowych oczekiwań studentów w Europie.
Ostatecznie tytuły Idealnego Pracodawcy otrzymali:
- Google Poland w kategoriach Biznes (kierunki ekonomiczne) oraz IT
REKLAMA
- Skanska w kategorii Inżynieria
- Bayer w kategorii Nauki ścisłe
- TVN w kategorii Nauki humanistyczne
- EY w kategorii Prawo
REKLAMA
- Centrum Medyczne ENEL-MED w kategorii Medycyna i farmacja
Ranking Idealnych Pracodawców powstaje na bazie badania online. Studenci otrzymują link do ankiety za pomocą różnych kanałów komunikacji:
- współpraca z biurami karier w całej Polsce (uczelnie państwowe, prestiżowe)
- współpraca z organizacjami studenckimi
- współpraca z partnerami zewnętrznymi
Metodologia opiera się na pytaniu dotyczącym rozpoznawalności pracodawców. Na tym etapie student wybiera pracodawców rozważanych z listy 50-120 (w zależności od kategorii), później wybór zostaje zawężony do pracodawców idealnych (statystycznie student podaje ok. 5, na bazie tego wyboru powstaje ranking Idealnych Pracodawców), w kolejnym kroku pytamy o chęć złożenia aplikacji.
REKLAMA
Universum to międzynarodowa firma, specjalizująca się w dziedzinie employer branding. Kiedy założono ją w 1988 roku, jej celem było usprawnienie komunikacji pomiędzy studentami, a chcącymi ich zatrudnić pracodawcami. Dziś misją Universum jest pomoc pracodawcom w profesjonalnej rekrutacji i zatrzymaniu pracowników w firmie, poprzez strategiczne doradztwo. Universum zapewnia pełną paletę narzędzi badawczych, consultingowych i komunikacyjnych, które pozwalają pracodawcom lepiej rozumieć, przyciągać i zatrzymywać obecnych i potencjalnych idealnych pracowników.
Universum (materiały prasowe), kh
REKLAMA