Międzynarodowa Konferencja Mediów Publicznych. "Mamy być przewodnikiem, kuratorem"

- Media publiczne muszą zrozumieć potrzeby odbiorców i wprowadzać innowacje, jeśli nadal chcą pełnić swoją misję i istotną rolę społeczną - mówili w Krakowie przedstawiciele Europejskiej Unii Nadawców (EBU), uczestniczący w Międzynarodowej Konferencji Mediów Publicznych.

2014-06-05, 17:29

Międzynarodowa Konferencja Mediów Publicznych. "Mamy być przewodnikiem, kuratorem"
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Polskie Radio/Jakub Szymczuk

Posłuchaj

- W tej chwili chodzi o to, aby wprowadzać innowacje na rynek. O to aby spełniać oczekiwania publiczności. To użytkownicy konsumują media. To oni mówią co chcą oglądać, dzielą się tym co jest dla nich ważne i w efekcie wprowadzają nowe praktyki na rynek, a my musimy je badać. Jeżeli nie dostosujemy się do wymagań publiczności. to stracimy znaczenie
+
Dodaj do playlisty

- Media są bardzo ważne. Wiedzą to zwłaszcza dyktatorzy i oligarchowie, którzy je wykorzystują - mówiła dyrektor generalna Europejskiej Unii Nadawców (EBU) Ingrid Deltenre.
Deltenre podkreśliła, że z raportów, jakie otrzymuje EBU wynika, że media w Rosji - radio, telewizja i prasa - przedstawiają obecnie to, czego żąda Putin. - Powtarzają te same informacje o faszystowskim reżimie w Kijowie, morderstwach, zabójstwach Rosjan i Holokauście na Ukrainie, wspieranym przez UE i USA - mówiła Deltenre.
Deltenre podkreśliła, że media publiczne powinny być niezależne, także od reklamodawców, jeśli chodzi o warstwę programową, dlatego EBU za najlepszą formę finansowania działalności nadawców publicznych uważa opłatę abonamentową.
Uniwersalna propozycja
- Media powinny być uniwersalne. Potrzebujmy, musimy i chcemy produkować programy dla całego społeczeństwa, także dla mniejszości społecznych, dla niepełnosprawnych. Mówimy też o różnorodności - programy mediów publicznych powinny odzwierciedlać różnice opinii i różnice kulturowe - mówiła Deltenre.
- Od mediów komercyjnych musimy odróżniać się jakością i doskonałością naszych usług. Media komercyjne mogą mieć świetne programy, ale nie będą obsługiwać całego społeczeństwa, tylko te sektory, które przynoszą profity - zauważyła Deltenre. Według EBU ważna jest innowacyjność, polegająca m.in. na podejmowaniu ryzyka nadawania niektórych programów, którego nie podejmą nadawcy komercyjni.
Perspektywy i wyzwania
Europejska Unia Nadawców, która ma 72 aktywnych członków w 56 krajach, przygotowała raport Vision 2020, dotyczący perspektyw rozwoju mediów publicznych i wyzwań, jakie przed nimi stoją.
Według Ingrid Deltenre jedno z najważniejszych zadań - to lepiej zrozumieć swoich odbiorców. - Jeśli mamy odnieść sukces, musimy skupić się na treści - ostatecznie chodzi o dobre programy - mówiła.
Dr Roberto Suarez Candel z EBU Media Intelligence Service przedstawiając raport mówił, że w ostatnich latach zaszły ogromne zmiany społeczne - społeczeństwa są bardziej zróżnicowane i podzielone, gospodarstwa domowe mniejsze, coraz więcej osób mieszka samotnie i przenosi się do miast, ok. 40 proc. gospodarstw domowych w Europie ma dostęp do internetu, a w 2020 r. będzie to ok. 55 proc.
Zrozumieć publiczność
- Te zmiany trzeba dostrzec. Mamy zanik wiary w instytucje, w religię, odejście od wartości, które wydawały się trwałe - mówił. Dodał, że np. serwisy Google stały się wiarygodnym źródłem informacji. - Obywatele często nie ufają instytucjom, a ekranom tabletów - zauważył.
Dr Roberto Suarez Candel mówił, że obywatele korzystają z mediów na różne sposoby i na różnych platformach, dzieląc się ze sobą informacjami, dlatego wprowadzanie do mediów innowacji technologicznych oznacza większą konkurencyjność. 
Według autorów raportu Vision 2020 najważniejsze dla mediów publicznych wyzwanie to zrozumieć publiczność.  
- Media publiczne muszą się zmienić. Nie mogą być tylko firmą, która zapewnia treści, ale muszą być punktem odniesienia, elementem kultury, tak aby publiczność wiedziała, że tam można znaleźć informację. Mamy być przewodnikiem, kuratorem - podsumował dr Roberto Suarez Candel.
Odbywająca się w Krakowie I Międzynarodowa Konferencja Mediów Publicznych jest kontynuacją tradycji Okrągłego Stołu Mediów, odbywającego się w Gdańsku w latach 90.   oraz konferencji organizowanych w Krakowie w latach 2000-2005, w których brali udział przedstawiciele KRRiT, Telewizji Polskiej SA, Polskiego Radia SA i medioznawcy.
W marcu zeszłego roku rektor UJ prof. Wojciech Nowak oraz przewodniczący KRRiT Jan Dworak podpisali list intencyjny, wznawiając tę międzynarodową inicjatywę.
pp/IAR/PAP

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej