Zakaz reklamy "śmieciowego jedzenia" w audycjach dla dzieci
Od nowego roku roku audycjom kierowanym do dzieci w wieku do 12 lat, nadawanym między godziną 6.00 a 20.00, nie będą towarzyszyły reklamy żywności, w których jest duża ilość tłuszczu, cukru i sodu, takich jak chipsy czy napoje wysokosłodzone.
2014-10-29, 18:00
Posłuchaj
Pod porozumieniem podpisy złożyli przedstawiciele: Telewizji Polskiej, ITI Neovision, Telewizji Polsat, Telewizji Puls, TVN, VIMN Poland oraz The Walt Disney Company Polska.
Produkty, których reklama będzie zakazana w audycjach dla dzieci zostały opisane w Kryteriach żywieniowych - dokumencie opracowanym na zlecenie Polskiej Federacji Producentów Żywności przez Instytut Żywności i Żywienia oraz zaakceptowane przez Ministerstwo Zdrowia.
Porozumienie zawarte przez nadawców telewizyjnych jest dobrowolne, co chwalił przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji Jan Dworak.- Bardzo to doceniamy, że nadawcy w swojej działalności uwzględniają ważny element społeczny, jakim jest ochrona dzieci i młodzieży przed niezdrową żywnością - powiedział.
Prezes telewizji publicznej Juliusz Braun dodał, że samoregulacja daje nadzieję skutecznego funkcjonowania. Podpisane porozumienie wynika z zapisów ustawy o radiofonii i telewizji. Zapisano w nim, że audycjom dla dzieci nie powinny towarzyszyć przekazy handlowe dotyczące artykułów spożywczych lub napojów zawierających składniki, których nadmierna ilość w codziennej diecie jest niewskazana.
Z monitoringu prowadzonego przez KRRiT wynika, że w 2012 roku reklamy produktów niezdrowej żywności stanowiły 10 procent wszystkich reklam emitowanych przy audycjach dla dzieci, w zeszłym roku - 7 procent.
IAR/asop
REKLAMA