"Cyfryzacja to odpowiedź na oczekiwania współczesnego odbiorcy"

Polskie Radio postawiło na cyfryzację - mówił Krzysztof Łuszczewski otwierając drugi dzień obrad Europejskiej Unii Nadawców. Na debatę zjechali do Warszawy szefowie publicznych stacji radiowych z kilku kontynentów. Zastanawiają się nad wykorzystaniem najnowszych technologii.

2015-05-21, 15:04

"Cyfryzacja to odpowiedź na oczekiwania współczesnego odbiorcy"
Studio Polskiego Radia. Zdjęcie ilustracyjne. Foto: Polskie Radio/Jakub Szymczuk

Posłuchaj

Krzysztof Łuszczewski przypomniał, że Polska jest oceniana przez Europejską Unię Nadawców jako lider cyfryzacji w Europie Środkowo-Wschodniej (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Sygnał cyfrowy do roku 2020 swoim zasięgiem obejmie całą Polskę. Jest już dostępny w 18 miastach i dociera do ponad połowy ludności naszego kraju. Nowa technologia daje czysty, bezszumowy dźwięk, który nie ulega zniekształceniom także w ruchu. Znacznie poszerzona też zostaje oferta programowa pozwalająca na uruchamianie nowych kanałów, przesyłanie tekstów, czy pokazów slajdów.

Krzysztof Łuszczewski odpowiedzialny w Polskim Radiu za cyfryzację powiedział, że to odpowiedź na oczekiwania współczesnego odbiorcy.

- Dlatego proponujemy kilka takich programów: publicystyczno-newsowy, muzyczny i dla dzieci. Pierwszy z nich to Polskie Radio 24, nadawane całą dobę we wszystkie dni tygodnia, podający najnowsze wiadomości ze świata polityki, gospodarki, sportu i kultury - podkreślił Łuszczewski.

Przypomniał, że Polska jest oceniana przez Europejską Unię Nadawców jako lider cyfryzacji w Europie Środkowo-Wschodniej. Jak dotychczas, na dygitalizację sygnału zdecydowało się u nas tylko Polskie Radio. Pełne przejście na nadawanie cyfrowe obniżyłoby koszty emisji o ok. 40 procent.

REKLAMA

Cyfryzacja = przyszłość

- Cyfryzacja sygnału to nowoczesność, przyszłość i konieczność - podkreślił Rene Zavoral z Czech i dodał, że nie ma już wolnych częstotliwości na falach ultrakrótkich, więc każdy nowy kanał musi być nadawany cyfrowo.

- To przynosi wielkie korzyści: radio na wizji, multimedia, przesyłanie informacji dodatkowych, informacje i usługi dla słuchających radia w samochodach - mówił reprezentant Czeskiego Radia.

Jan Petersson ze Szwecji zwrócił uwagę na wyraźne obniżenie kosztów emisji programu w przypadku digitalizacji sygnału.

- Dlaczego nie wprowadzić technologii, która pozwala uruchomić więcej kanałów, zaproponować nowe treści, programy niszowe i skierować je do poszczególnych grup słuchaczy? - pytał Petersson.

REKLAMA

"Służba publiczna jest niezbędna dla demokracji"

Szefowa Europejskiej Unii Nadawców Ingrid Deltenre mówiła z kolei, że publiczne radio to zarówno służba ludziom, jak i odpowiedzialność.

- Media publiczne, takie jak Polskie Radio, służą ludziom. To wyjątkowe zadanie pociąga za sobą odpowiedzialność. Nie służycie żadnej partii politycznej, żadnej sile politycznej, która chce na tym zarabiać pieniądze lub ma media do innych celów. Macie służyć społeczeństwu i jesteście odpowiedzialni za wiarygodne, obiektywne informacje. To właśnie sprawia, że taka służba publiczna jest niezbędna dla demokracji - podkreśla Ingrid Deltenre.

Szef mediów w EBU Jean Philip De Tender zaznaczył natomiast, że publiczne radio ma obecnie wiele możliwości dotarcia do różnych grup społecznych. Chodzi między innymi o internet, ale także o prezentowaną w publicznych stacjach muzykę.

- W przeszłości być może za bardzo skupialiśmy się na muzyce klasycznej w radiu. Powinniśmy to robić nadal, ale nie można zapominać o innej muzyce i innym sposobie kontaktu z ludźmi. Festiwale muzyczne, które organizowane są każdego lata w różnych miejscach w Europie, także w Polsce, pokazują, że młodzież uwielbia muzykę, a radio powinno być obecne na tych festiwalach, nadawać tę muzykę i w ten sposób rozmawiać z młodymi - tłumaczy Jean Philip De Tender.

REKLAMA

Mocni tylko razem. Dziennikarskie sojusze czynią media lepszymi>>>

Europejska Unia Nadawców powstała w 1950 roku. Zrzesza publiczne stacje radiowe z 56 krajów. Wymieniają się one materiałami i współpracują przy wydarzeniach muzycznych czy transmisjach sportowych. Raz do roku spotykają się w jednym z krajów członkowskich, by porozmawiać o sprawach najważniejszych dla radia.

mr

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej