Nauka o seksie w szkole? Według minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowskiej tego chcą rodzice

2015-07-09, 17:07

Nauka o seksie w szkole?  Według minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowskiej tego chcą rodzice
Zdjęcie ilustracyjne. Foto: pixabay.com

Zdecydowana większość rodziców uważa, że zajęcia na temat rozwoju psychoseksualnego i seksualności człowieka są bardzo ważne, oczekują wsparcia szkoły w tej kwestii - powiedziała minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska, powołując się na badania w tej sprawie.

Posłuchaj

Minister edukacji narodowej Joanna Kluzik-Rostkowska o wyniku badań na temat edukacji seksualnej w szkołach (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Badanie zostały przeprowadzone przez Instytut Badań Edukacyjnych na zlecenie resortu edukacji.

Uczestniczyli w nim 18-latkowie oraz rodzice dzieci w wieku 6-17 lat. Miało ono odpowiedzieć na pytania: skąd młodzi ludzie czerpią wiedzę na temat rozwoju psychoseksualnego i seksualności człowieka, jakie są oczekiwania młodych ludzi i dorosłych wobec zajęć z tego obszaru oraz jakie są opinie na temat aktualnie realizowanych zajęć z przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie.

Co zaskoczyło szefową MEN

- Pozytywnie zaskoczyło mnie to, że głównym źródłem wiedzy dla młodych ludzi nie jest internet, ale przyjaciele, rówieśnicy oraz rodzina - mówił minister edukacji. Według niej, drugą ważna sprawą jest to, że rodzice uczniów są znacznie bardziej zgodni co do tego, jak ważna jest edukacja seksualna, niż politycy.

- Myślę, że to też ważna informacja dla wszystkich tych, którzy uważali do tej pory, że edukacja seksualna to nie jest temat, który powinien być podejmowany w szkole. Chciałabym, by wszyscy to zauważyli: zdaniem zdecydowanej większości rodziców to są ważne zajęcia, ważne informacje. Rodzice takiego wsparcia ze strony szkoły oczekują - powiedziała Kluzik-Rostkowska.

Jej zdaniem, z badania wynika ponadto, że rodzice chcą, by to w szkole ich dzieci zapoznały się z tą tematyką.  - Wręcz oczekują, żeby to szkoła przekazała ten rodzaj wiedzy - dodała.

Kto źródłem informacji

Dla 76 proc. 18-latków źródłem informacji o seksualności są koledzy, koleżanki, przyjaciele. Na drugim miejscu wskazali nauczycieli przedmiotu WDŻ (67 proc.), na trzecim rodzinę (61 proc.). Na kolejnych miejscach znalazł się partner/partnerka (40 proc.), fora internetowe (36 proc.), portale internetowe (36 proc.), czasopisma (35 proc.), filmy erotyczne i pornograficzne (29 proc.).

Również rodzice pytani o źródła informacji dzieci o seksualności podali rodzinę, nauczyciela WDŻ oraz kolegów i koleżanki dziecka. Wśród rodziców dzieci w wieku 6-8 lat było to: rodzice - 7 proc., nauczyciel WDŻ - 16 proc., koleżanki i koledzy - 16 proc.; wśród rodziców dzieci w wieku 9-11 lat było to odpowiednio: 78 proc., 33 proc., 31 proc.; dzieci 12-14 lat: 82 proc., 62 proc. i 46 proc.; dzieci 15-17 lat: 80 proc., 61 proc., 47 proc.

O czym rozmawia się w domu

Rodzice pytani byli, jakie tematy dotyczące seksualności poruszają w domu. Najwięcej wskazań dotyczyło higieny narządów płciowych, wartości rodzinnych, wzajemnego zaufania, prawa do wzajemnego szacunku, emocji. Najrzadziej wskazywano masturbację, życie seksualne jako źródło satysfakcji, przebieg stosunku, przebieg aborcji i jej skutki.

O czym rozmawia się w szkole

18-latkowie pytani byli zaś, jakie tematy najczęściej podejmowane są w szkole. Na pierwszym miejscu wymienili: budowę narządów płciowych, zmiany organizmu w okresie dojrzewania, choroby przenoszone drogą płciową, metody zapobiegania ciąży; najrzadziej wskazywali na: przebieg stosunku, życie seksualne jako źródło satysfakcji, zalecenia zdrowotne w ciąży, masturbację, przebieg aborcji i jej skutki.

Jak zaznaczali autorzy badania, choć tematy najrzadziej poruszane są wspólne w przypadku obu grup badanych, to jednak są one częściej poruszane w szkole niż w domu.

O czym powinno się mówić

Rodzice pytani byli także, jakie tematy powinny być poruszane w szkole na różnych etapach edukacyjnych. I tak w szkole podstawowej według rodziców powinno mówić się o: higienie intymnej, budowie narządów płciowych, zmianach w budowie i funkcjonowaniu organizmu w okresie dojrzewania, zmianach psychicznych w tym czasie, wartościach rodzinnych jako podstawie społeczeństwa, prawie do wzajemnego szacunku w przyjaźni i bliskich związkach, zmianach emocjonalnych okresu dojrzewania, emocjach. W gimnazjum wskazano: ryzykowne zachowania seksualne, zagadnienia związane z inicjacją seksualną, wstrzemięźliwość seksualną, popęd seksualny i pożądanie, kwestie moralne w relacjach seksualnych, rodzicielstwo nastolatków.

... w szkole podstawowej

W grupie zagadnień, co do których część rodziców chciała poruszenia ich w szkole podstawowej, a część w gimnazjum znalazły się: miłość jako podstawa małżeństwa i relacji intymnych, fazy płodności i niepłodności w cyklu miesięcznym, przemoc seksualna, w tym cyberprzemoc, prawo do intymności, wierność jako wartość w relacjach intymnych, zagadnienia związane z pornografią, orientacja seksualna i identyfikacja płciowa, choroby przenoszone drogą płciową.

... w szkole ponadgimnazjalnej

W szkołach ponadgimnazjalnych rodzice chcą, by uczniowie poznali takie tematy: zalecenia zdrowotne dla kobiet w ciąży, życie seksualne jako źródło satysfakcji, orgazm kobiecy i męski, aborcja w prawie polskim, przebieg aborcji, jej zdrowotne, psychiczne i społeczne skutki. Podobnie jak w przypadku młodszych uczniów były tematy, których część rodziców chciała poruszenia w gimnazjum, a część w szkole ponadgimnazjalnej. Są to: zagadnienia związane z masturbacją, metody zapobiegania ciąży, przebieg ciąży i opieka nad noworodkiem, przebieg stosunku.

MEN zapowiada zmiany

Zaznaczyła, że po poznaniu wyników badań jest przekonana, że podstawa programowa nauczania przedmiotu wychowanie do życia w rodzinie powinna zostać zmieniona. - Ona jest dziś bardzo pojemna. Gdy przyłożyliśmy poszczególne elementy, które nam wyszły z badań do podstawy, to jest duża część informacji, która się w tej podstawie mieści, chociaż nie zawsze na tym etapie nauczania, jak wynika z badania. Są takie elementy, które należy przenieść, są sprawy, o których podstawa programowa milczy, można z tą informacją wyjść do młodzieży. Dlatego chciałabym w najbliższym czasie powołać zespół ekspertów, który spokojnie tę nową podstawę programową przygotowywał. To oczywiście jest praca, której się nie da wykonać w ciągu dwóch miesięcy - powiedziała minister.

Badanie ankietowe przeprowadzono w pierwszej połowie tego roku (styczeń-marzec) na reprezentatywnej próbie. Uczestniczyło w nim 1246 18-latków i 2526 rodziców (w przypadku rodziców dzieci wskazywały rodzica, z którym z rodziców mają lepszy kontakt; 85 proc. z nich wskazało matki).

IAR/PAP/asop

Polecane

Wróć do strony głównej