Incydent z udziałem prezydenckiej limuzyny. Winny BOR? Jest kontrola

2016-03-18, 12:00

Incydent z udziałem prezydenckiej limuzyny. Winny BOR? Jest kontrola
Limuzyna, którą podróżował prezydent Andrzej Duda. Foto: PAP/Brzeg24

Szef MSWiA powołał specjalny zespół kontrolny, który ma zweryfikować doniesienia medialne o zaniedbaniach BOR dotyczących obsługi floty aut, którymi podróżuje prezydent Andrzej Duda - poinformował wiceszef resortu Jarosław Zieliński.

Posłuchaj

Jarosław Zieliński o sprawie wypadku prezydenckiej limuzyny (IAR)
+
Dodaj do playlisty

W piątek "Rzeczpospolita" napisała, że nowe informacje o wypadku na A4 z udziałem prezydenckiego samochodu wskazują, iż "w BOR świadomie narażano prezydenta na niebezpieczeństwo", a w dniu zdarzenia "popełniano też błąd za błędem". Według "RZ" - "w limuzynie Andrzeja Dudy założono oponę wycofaną z użycia, nowych w magazynie nie było".

- Po doniesieniach prasowych uznaliśmy, że to wymaga sprawdzenia ze strony ministra spraw wewnętrznych i administracji, stąd zespół kontrolny MSWiA, który sprawdzi tę sprawę i zweryfikuje to, co podaje prasa - powiedział Zieliński dziennikarzom w piątek w Sejmie.

Dodał, że zespół ten sprawdzi ponadto "procedury ochronne, czyli przeprowadzi głębszy audyt". - Daliśmy temu zespołowi 14 dni, aby wyjaśnił tę sprawę - zaznaczył wiceszef MSWiA.

Proszona o odniesienie się do informacji o zaniedbaniach BOR szefowa kancelarii premiera Beata Kempa stwierdziła: "jak znam życie i jak znam szefa MSWiA Mariusza Błaszczaka, osoby za to odpowiedzialne, poniosą albo już poniosły konsekwencje". - To jest oczywiste - powiedziała.

(Film - Zobacz oponę z prezydenckiej limuzyny - całkowicie rozerwana. Biegli badają auto/ Źródło: TVN24/x-news)

Na początku marca w samochodzie, którym podróżował prezydent autostradą A4, doszło do uszkodzenia opony tylnego koła, w wyniku czego auto wpadło w poślizg i zsunęło się do rowu. Nikomu nic się nie stało.

Sprawa opony

Jak podała piątkowa "Rz" 20 stycznia podczas wyjazdu Andrzeja Dudy do Krakowa w prezydenckim pancernym bmw zniszczeniu uległa opona, prezydent przesiadł się do innego samochodu, a bmw wróciło do Warszawy na lawecie. W magazynie BOR - pisze "RZ" - nie było opon, które można by założyć w takim aucie, trzeba je zamówić u producenta.

Według "RZ" prawie miesiąc limuzyna czekała na ogumienie. 15 lutego - pisze dziennik - w BOR zapadła decyzja o założeniu opony, która znajdowała się już w magazynie części wycofanych z eksploatacji i była przeznaczona do utylizacji. Według dziennika powodem takiej decyzji była pilna potrzeba wykorzystania limuzyny. To właśnie ta opona rozpadła się 4 marca na autostradzie podczas powrotu prezydenta z Karpacza - pisze "Rzeczpospolita".

Posłuchaj

Jarosław Zieliński o sprawie wypadku prezydenckiej limuzyny (IAR) 0:28
+
Dodaj do playlisty

Decyzji o założeniu tej opony - pisze "RZ" - towarzyszyły inne błędy. 4 marca prezydent miał dolecieć z Warszawy do Karpacza śmigłowcem. Jednak w dniu jego wyjazdu Kancelaria Prezydenta zmieniła wcześniejsze ustalenia. Ostatecznie prezydent poleciał samolotem do Wrocławia, stamtąd odebrała go pancerna limuzyna, która przyjechała tam na lawecie - podaje "Rz".

Według informacji dziennika, stromego, 100-metrowego odcinka od ulicy do stacji wyciągu na Śnieżkę nie mógł pokonać żaden samochód poza terenowym GOPR-u. Mimo to szef prezydenckiej ochrony podjął decyzję o próbie wjazdu 3,5-tonowym bmw "na pełnym gazie, z rozpędu mimo kamieni, lodu". Według gazety wiele wskazuje na to, że sparciała opona wtedy została uszkodzona, a reszty dokonała już prędkość, do wypadku doszło na autostradzie A4 w czasie drogi powrotnej z Karpacza. Ponadto - według "RZ" - komputer pokładowy kilkakrotnie alarmował o problemie z ciśnieniem powietrza w oponie.

Ustalenia BOR

W ubiegłym tygodniu wiceszef BOR płk Jacek Lipski przedstawił wewnętrzne ustalenia ws. incydentu z limuzyną prezydenta. Według niego czynności sprawdzające wykazały, że dwie instrukcje podpisane przez poprzednich szefów BOR - gen. Krzysztofa Klimka z 2013 r. i gen. Mariana Janickiego z 2009 r. - "są niezgodne z normami bezpieczeństwa, które przewidział producent pojazdu, obowiązującymi w 2010 r. (roku produkcji auta) w odniesieniu do opon dla samochodu BMW 7 High Security".

(Film - Mariusz Błaszczak: wypadek prezydenckiej limuzyny zbada komisja/ Źródło: TVN24/x-news)

Lipski powiedział, że po ustaleniu tych faktów obecny szef BOR polecił niezwłocznie wymienić w samochodach pancernych opony na takie, których wiek nie przekracza dwóch lat, oraz sprawdzenie, czy w pozostałych samochodach BOR opony spełniają wymagania producentów. Ponadto, w instrukcji zmniejszono normę przebiegu ogumienia z 20 tys. na 10 tys. kilometrów oraz okres używania na dwa lata (w zależności co wystąpi pierwsze).

Pytany, czy opona w prezydenckiej limuzynie została uszkodzona na początku podróży, gdy samochód podjechał w pobliże wyciągu narciarskiego, Lipski odpowiedział wówczas, że nie ma żadnej informacji w tym zakresie.

PAP/IAR/aj

Polecane

Wróć do strony głównej