Zmiany w homologacji dla nowych aut. Jest decyzja PE
Europosłowie z komisji rynku wewnętrznego poparli zmiany w wydawaniu homologacji dla nowych aut, co ma zapobiec oszustwom emisyjnym w przemyśle samochodowym. O ostatecznym kształcie przepisów zdecydują wspólnie podczas negocjacji przedstawiciele unijnych rządów i Parlamentu Europejskiego.
2017-02-09, 16:26
Posłuchaj
Zgoda komisji PE na zmiany w homologacji dla nowych aut. Relacja Beaty Płomeckiej (IAR) 
Dodaj do playlisty
Zmiany w homologacji to konsekwencja afery dieselgate z 2015 roku. Jako pierwszy do fałszowania pomiarów spali przyznał się koncern Volkswagen, który zainstalował w autach specjalne oprogramowanie.
Europosłowie komentowali po głosowaniu, że zmiany w wydawaniu homologacji usuną luki prawne, które pozwalały na fałszowanie pomiarów emisji spalin. Obecnie to władze poszczególnych krajów członkowskich są odpowiedzialne za wydawanie certyfikatów między innymi o spełnieniu norm środowiskowych.
TVN Turbo/x-news
Jednak pojawiły się głosy, że kraje z prężnym przemysłem samochodowym nie są zbyt rygorystyczne, a samochód dopuszczony do ruchu w jednym państwie Unii może być sprzedawany w całej Wspólnocie. Dlatego teraz pojawiła się propozycja, by zwiększyć rolę Komisji Europejskiej i by to ona zatwierdzała krajowe plany nadzoru rynku. Ponadto deputowani uznali, że centra przeprowadzające homologacje powinny być finansowane z budżetów krajów członkowskich, a nie - jak teraz - z opłat przekazywanych przez producentów aut.
Europosłowie poparli też propozycje kar finansowych - w wysokości 30 tysięcy euro od samochodu - jeśli okaże się, że producent nie spełnia wszystkich wymogów niezbędnych do uzyskania homologacji.
koz