Fizycy z Politechniki Warszawskiej badają ruch informacji w internecie
Naukowcy z Politechniki Warszawskiej badają, gdzie jest źródło informacji wielokrotnie powtarzanej przed media. Szukają miejsca w sieci, gdzie dana informacja pojawia się po raz pierwszy i próbują zrozumieć, co sprawia, że wiadomość lub post opublikowane na przykład na portalu społecznościowym są przekazywane dalej.
2017-03-05, 09:03
Posłuchaj
Kierujący zespołem badaczy profesor Janusz Hołyst z Politechniki Warszawskiej wyjaśnia, że dzięki nowoczesnym technologiom informacyjnym ludzie są nie tylko konsumentami informacji, ale także jej producentami.
- Naszym celem jest na przykład sprawdzenie, w jaki sposób różni użytkownicy Internetu kontaktują się ze sobą na Twitterze; w jaki sposób podejmujemy decyzję, że jedną informację z Twittera przekazujemy, a inną nie - mówi Janusz Hołyst. Profesor tłumaczy, że naukowców interesuje też kwestia, dlaczego podejmujemy decyzję, że kogoś obserwujemy na Twittrze, a kogoś innego przestajemy obserwować.
Kampanie reklamowe, wyborcze i media
Badania mogą być wykorzystane przy planowaniu kampanii reklamowych i wyborczych.
Profesor zaznacza, że z pracy naukowców mogą korzystać także dziennikarze, a projekt jest prowadzony wspólnie ze Słoweńską Agencją Prasową. Janusz Hołyst wyjaśnia, że szefowie redakcji mogą dzięki badaniom sprawdzić, którzy dziennikarze z ich redakcji piszą materiały zdobywające największy odzew i cytowalność albo kto z odbiorców korzysta z zasobów redakcji bez licencji.
REKLAMA
Badania mają charakter interdyscyplinarny i są realizowane we współpracy między innymi z Uniwersytetem Stanforda, Politechniką Wrocławską, Słoweńską Agencją Prasową, naukowcami ze Słowenii i Singapuru. Projekt o nazwie RENOIR jest finansowany ze środków europejskich.
dcz
REKLAMA