Początek roku akademickiego na polskich uczelniach w świetle reformy szkolnictwa wyższego
Studenci wszystkich polskich uczelni rozpoczęli dziś nowy rok akademicki. Rektorzy w swoich przemówieniach często odnosili się do propozycji reformy szkolnictwa wyższego.
2017-10-02, 17:17
Posłuchaj
Studenci Uniwersytetu Rzeszowskiego o swoich nadziejach na nowy rok akademicki
Dodaj do playlisty
Uniwersytet Warszawski
Nowy rok akademicki rozpoczęło prawie 45 tysięcy studentów. Rektor UW prof. Marcin Pałys mówił na inauguracji, że założenia projektu nowej ustawy o szkolnictwie wyższym generalnie odpowiadają na zapotrzebowania środowiska akademickiego. Podkreślał, że dialog z Ministerstwem Nauki i Szkolnictwa Wyższego jeszcze się nie skończył. - Skoro popieramy deklarowane przez ustawodawcę intencję, które przyświecały tworzeniu ustawy, takie jak zwiększenie autonomii uczelni, usprawnienie zarządzania szkołami wyższymi, czy podniesienie jakości kształcenia i jakości naukowej jesteśmy zobowiązani pilnować, aby konkretne założenia ustawy służyły właśnie tym celom, a nie ignorowały je, czy wręcz utrudniały ich realizację- mówił Marcin Pałys.
(Film - Koniec wakacji, czas na naukę. Studenci wracają na uczelnie. Źródło: TVP INFO)
Profesor zachęcał społeczność Uniwersytetu Warszawskiego do wzięcia udziału w trwających właśnie konsultacjach społecznych i międzyresortowych projektu ustawy. Zdaniem rektora, przy uważnej lekturze projektu nowych przepisów widać niedociągnięcia, których pozostawienie może utrudnić realizację celów ustawy. Dlatego UW zbiera opinie środowiska, które następnie przekaże Konferencji Rektorów Akademickich Polskich i do ministerstw. Rektor UW zapewnia, że uczelnia będzie się angażowała cały czas w prace nad projektem ustawy, tak, aby przyjęte przepisy służyły doskonałości kształcenia i badań naukowych.
Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu
Rok akademicki 2017/2018 w Toruniu rozpoczęło ok. 24 tysięcy studentów na studiach stacjonarnych i 3 tysiące na studiach niestacjonarnych. W tym gronie jest ok. 700 obcokrajowców. W uroczystej inauguracji uczestniczył wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego dr hab. Sebastian Skuza.
REKLAMA
- Umacniamy pozycję piątego uniwersytetu w Polsce i jednej z dziesięciu najlepszych uczelni w kraju. Nie ma dla nas innej drogi niż budowa silnego uniwersytetu badawczego. Musimy dbać o to, żeby wyniki prowadzonych przez nas badań były dostrzegane i docenianie w świecie. Publikowanie w międzynarodowych czasopismach naukowych nie jest już kwestią wyboru, a koniecznością dla każdego pracownika naukowego naszej uczelni - niezależnie od dyscypliny badawczej i przedmiotu zainteresowania - powiedział podczas inauguracji rektor UMK prof. Andrzej Tretyn.
- Informacje, które przekazał pan rektor dotyczące jakości prowadzonych badań naukowych przyjmuję z olbrzymim szacunkiem. To jest właśnie to, do czego sprowadza się reforma 2.0 - dbanie o jakość badań naukowych - wskazał wiceminister Skuza, odnosząc się do zmian w szkolnictwie wyższym wprowadzanych przez resort nauki.
List do uczestników inauguracji skierował wicepremier i minister nauki i szkolnictwa wyższego Jarosław Gowin. "Kierunek zmian nie pozostawia wątpliwości. Uczelnie zyskają większą swobodę, aby działać zgodnie ze swoją misją, potrzebami i ambicjami. Dlatego ponawiam apel, aby już teraz rozpoczęli państwo refleksję nad nowymi statutami i szukali rozwiązań, które w państwa uczelniach pozwolą maksymalnie wykorzystać szanse, które niesie ustawa 2.0" - napisał w liście Gowin.
Uniwersytet Adama Mickiewicza w Poznaniu
Naukę na UAM rozpoczęło dziś ponad 20 tys. nowych studentów. Rektor uczelni, prof. Andrzej Lesicki, zwracając się do młodych ludzi zaznaczył, że wybór poznańskiego uniwersytetu świadczy o dojrzałości i odwadze w podejmowaniu wyzwań. - Studiowanie na wyższej uczelni to zaszczytny przywilej, ale to także wielka odpowiedzialność, bo jako przyszła elita stanowić będziecie o losach naszej ojczyzny – podkreślił.
REKLAMA
Mówiąc o studentach i pracownikach naukowych, rektor wskazał, że to właśnie oni wyznaczają kierunki rozwoju polskiej myśli naukowej i wpływają na ekonomiczny, społeczny i kulturowy naszego miasta, regionu i kraju. - To nasza wspólna misja, którą z pasją i odpowiedzialnością wypełniamy każdego dnia – dodał.
Jak mówił, UAM jest zaangażowany w kształcenie ludzi o szerokich horyzontach, ciekawych świata i gotowych go zmieniać. - Uniwersytet zaangażowany to odpowiedź na wyzwania przyszłości. Nasza uczelnia jest kuźnią innowacyjnych i przełomowych projektów badawczych i edukacyjnych, ale wciąż niezbyt śmiało przedostają się one do świadomości społecznej. Dlatego ważnym zadaniem na nadchodzący rok będzie upowszechniania wyników badań na forum międzynarodowym, budowanie trwałych relacji i stabilnej współpracy, działania integrujące różne dyscypliny naukowe i sektory, co przełoży się również na wzrost innowacyjności - zadeklarował prof. Andrzej Lesicki.
Uniwersytet Rzeszowski
Rektor Uniwersytetu Rzeszowskiego prof. Sylwester Czopek mówił na inauguracji, że wyróżnikiem i mocną stroną Uniwersytetu Rzeszowskiego jest różnorodność, że uczelnia może się poszczycić znakomitymi osiągnięciami naukowymi w wielu dyscyplinach, sukcesami badawczymi, a także sportowymi i artystycznymi. Podkreślał, że UR prowadzi badania interdyscyplinarne, współpracuje też z otoczeniem społeczno-gospodarczym i od kilku lat realizuje politykę projakościową. - Nie bez powodu zwracam uwagę na te właśnie aspekty. To właśnie one są wskazywane jako słowa-klucze Ustawy 2.0, nowego prawa nauki i szkolnictwa wyższego. W tym zakresie propozycja MNiSW nie jest dla nas nowością. Jeśli zatem stwierdzamy spójność naszych celów, to powinniśmy z radością przywitać rozwiązania zawarte w Konstytucji dla Nauki. W kilku aspektach tak rzeczywiście jest, ale w zbyt wielu ustawa ta budzi w nas uzasadniony niepokój i niepewność - mówił rektor.
Rektor zaapelował również o zaprzestanie używania określenia „uniwersytet regionalny”. - W takim pojęciu, niemającym uzasadnienia w tradycji akademickiej, sami deprecjonujemy naszą największą wartość, naszą uniwersyteckość - zauważył.
Obecny na inauguracji wiceminister nauki i szkolnictwa wyższego prof. Aleksander Bobko starał się rozwiać obawy. Zauważył, że projekt zmian jest odpowiedzią na zapotrzebowanie samego środowiska akademickiego, które dostrzegło, że system, który od kilkunastu lat jest regulowany przez aktualne prawo, trochę wyczerpał swoje możliwości.
Uniwersytet Medyczny w Lublinie
Nowy rok akademicki powitało tu koło 6,8 tys. studentów, w tym cudzoziemcy z 53 krajów. - Uczelnia jest w dobrej kondycji, podnosi jakość kształcenia - podkreślił rektor UM, prof. Andrzej Drop.
REKLAMA
Rektor lubelskiej uczelni medycznej wskazał na trwające i planowane inwestycje, które mają zapewnić nowe możliwości rozwoju. Do najważniejszych należy rozbudowa i modernizacja Szpitala Klinicznego nr 1. Wykańczany jest pierwszy nowy budynek, w którym pomieszczenia znajdą Klinika Chirurgii Onkologicznej, Zakłady Chemioterapii oraz Radioterapii. Pacjenci mają tam trafić w połowie przyszłego roku. Trwają też przygotowania do budowy nowej hali widowiskowo-sportowej, która ma służyć całemu środowisko akademickiemu Lublina. Jej wznoszenie ma się rozpocząć w przyszłym roku, a zakończyć w 2020 r.
Wśród 6,8 tys. studentów lubelskiego Uniwersytetu Medycznego jest 1,3 tys. obcokrajowców z 53 krajów. Ostatnio dołączyli studenci z Chin. - Kształcenie anglojęzyczne w zakresie medycyny i stomatologii stało się markową ofertą naszej uczelni - podkreślił Drop.
Uniwersytet Medyczny kształci młodzież na czterech wydziałach i 16 kierunkach. Na pierwszy rok przyjęto 2029 studentów, w tym 140 z zagranicy. Największą popularnością cieszyły się studia dentystyczne, gdzie na jedno miejsce kandydowało 20 osób. Na studia lekarskie było w tym roku 10 osób na jedno miejsce, na analitykę medyczną - ponad 7 osób, na fizjoterapię, farmację, kosmetologię, dietetykę i elektroradiologię – po 5 osób na jedno miejsce.
Uniwersytet Łódzki
Nowy rok akademicki rozpoczęło tu ponad 32 tys. studentów, w tym ok. 2500 cudzoziemców z 95 krajów i ok. 12 600 nowych żaków. Uzyskanie statusu uczelni badawczej i przygotowanie do zmian zaproponowanych w projekcie ustawy o szkolnictwie wyższym i nauce - to najważniejsze wyzwania, o których mówił w poniedziałek podczas wykładu z okazji nowego roku akademickiego rektor Uniwersytetu Łódzkiego prof. Antoni Różalski. - Życzę wam, by wasze pragnienia i wyobrażenia związane z Uniwersytetem Łódzkim spełniły się. Dołożymy wszelkich starań, abyście znaleźli tu dobre miejsce do realizacji swoich planów. Życzę wam drodzy studenci wielu sukcesów, ale proszę żebyście dobrze wywiązywali się ze swoich obowiązków - poważnie traktowali naukę, systematycznie zaliczali przedmioty w programie studiów, ale także interesowali się życiem akademickim - powiedział podczas uroczystej inauguracji UŁ zorganizowanej na Wydziale Filologicznym rektor prof. Antoni Różalski.
W swoim zwracał uwagę przede wszystkim na wyzwania stojące przed uczelnią związane z przygotowaną przez Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego tzw. Ustawą 2.0. Jak wskazał, jej uchwalenie w postaci przedstawionej we wrześniu przez ministra Jarosława Gowina zmieni zasadniczo ustrój szkoły wyższej.
REKLAMA
abi
REKLAMA