"Rozmawiamy już cztery tygodnie i nic nie osiągnęliśmy". Niemiecka koalicja rodzi się w bólach
Przedstawiciele niemieckich partii CDU, CSU, Zielonych i FDP poinformowali, że w rozmowach na temat możliwości stworzenia koalicyjnego rządu nadal nie ma porozumienia. Kanclerz Angela Merkel zaapelowała do uczestników spotkania o więcej determinacji.
2017-11-17, 16:00
Posłuchaj
Powiązany Artykuł
Ulgi podatkowe dla rodzin z dziećmi i budowa tanich mieszkań na wynajem? Negocjacje w Niemczech
Wczesnym rankiem poinformowano, że rezultaty sondażowych rozmów koalicyjnych zostaną przedstawione najwcześniej dziś. - Rozmawiamy już cztery tygodnie i nic nie osiągnęliśmy. Zamiast porozumienia mamy usztywnienie poglądów - podsumował w telewizji publicznej ARD wiceszef FPD Wolfgang Kubicki. Nierozwiązanym i najważniejszym problemem pozostaje polityka podatkowa i migracyjna. Zieloni nadal nie godzą się na limit imigrantów - dwieście tysięcy na rok, z czego z kolei nie zamierza rezygnować bawarska CSU.
Wszyscy uczestnicy rozmów deklarują wolę porozumienia, zapewniają o odpowiedzialności, ale w spornych sprawach nie zamierzają ustąpić. Wstępnie zakładano, że rezultaty czterotygodniowych negocjacji zostaną przedstawione w czwartek. Teraz termin ten przesunięto do piątku, chociaż jak twierdzi agencja DPA rozmowy mogą trwać cały weekend.
Powtórzenie wyborów niewykluczone
Sondaże opublikowane przez telewizję ZDF pokazują, że mozolne i długie negocjacje sprawiają, że spada społeczne poparcie dla ewentualnej koalicji CDU, CSU, FDP i Zielonych. Obecnie tylko połowa Niemców twierdzi, że byłaby ona dobra dla kraju. To spadek o 7 punktów procentowych w ciągu jednego miesiąca. Z kolei 66 proc. Niemców nie wierzy w porozumienie. W przypadku gdyby nie udało się utworzyć koalicji, ponad dwie trzecie Niemców chce powtórzenia wyborów.
Chadecy z Angelą Merkel na czele wygrali wybory parlamentarne, ale aby utworzyć stabilny rząd, muszą szukać koalicjantów. Do rozmów koalicyjnych partie CDU, CSU, FDP i Zieloni przystąpiły cztery tygodnie temu.
REKLAMA
abi
REKLAMA