"Pokój to dar Boga, który rodzi się we wnętrzu człowieka". Obchody XXI Dnia Judaizmu

Pod hasłem "Pokój! Pokój dalekim i bliskim" Kościół katolicki przeżywa XXI Dzień Judaizmu. Uczestnicy spotkania w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN rozmawiali o dążeniu do pokoju, prześladowaniach religijnych i relacjach chrześcijańsko-żydowskich.

2018-01-17, 16:29

"Pokój to dar Boga, który rodzi się we wnętrzu człowieka". Obchody XXI Dnia Judaizmu
Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich i przewodniczący Komitetu Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem bp Rafał Markowski w drodze na modlitwę przy masowym grobie Żydów z getta warszawskiego, na cmentarzu żydowskim w Warszawie. Modlitwa odbyła się w ramach obchodów XXI Dnia Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce.Foto: PAP/Tomasz Gzell

Posłuchaj

Kościół katolicki w Polsce obchodzi XXI Dzień Judaizmu - relacja Magdaleny Kowalewskiej (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Sympozjum w stołecznym muzeum rozpoczęła modlitwa w języku polskim i hebrajskim, którą poprowadzili naczelny rabin Polski Michael Schudrich i biskup pomocniczy archidiecezji warszawskiej Rafał Markowski - przewodniczący Komitetu Konferencji Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem.

"Mówić głośno o trudnej sytuacji wielu chrześcijan na świecie"

W czasie sympozjum Naczelny Rabin Polski Michael Schudrich mówił, że dzisiejsze czasy sprzyjają Żydom, w przeciwieństwie do sytuacji prześladowanych chrześcijan na świecie. Podkreślił, że wyznawcy judaizmu powinni być "pierwszym narodem wrażliwym na sytuacje groźne dla innych".

- Kilka lat temu my, Żydzi, nie mieliśmy aż tak dobrze. Holokaust to jest najgorszy przykład, ale są i inne. Dzisiaj państwo Izrael ma 70 lat i nie ma Żyda, który mieszka w kraju, w którym judaizm byłby zakazany. (...) Trochę na odwrót jest w przypadku chrześcijan. Nie chcę mówić, że jest coraz gorzej, ale jeżeli patrzymy na Chiny, północną Afrykę, Syrię i Irak, a nawet Betlejem... My, Żydzi, mamy wyjątkowy obowiązek mówić głośno o trudnej sytuacji wielu chrześcijan na świecie, ponieważ my wiemy, co to znaczy świat, który milczy" - zaznaczył Michael Schudrich.

"Zbliżyło nas cierpienie"

W ocenie prof. Jana Grosfelda, członka Komitetu Episkopatu Polski ds. Dialogu z Judaizmem, celem Dnia Judaizmu nie jest upamiętnieniem przeszłości, ale pokazanie, że dla Kościoła "korzeń żydowski jest żywotny i Żydzi są Kościołowi potrzebni jako świadkowie wiary".

REKLAMA

Odnosząc się do tegorocznego hasła, zaczerpniętego z Księgi Izajasza, zaznaczył, że ma ono pomóc uczestnikom odpowiedzieć sobie na pytania: czym jest pokój dla Żydów i chrześcijan i kto dla nich jest bliski i daleki, a także - czy judaizm dzisiejszy jest bliższy chrześcijaństwu niż w czasach Chrystusa? - Niektórzy twierdzą, że jest o wiele dalszy – rezygnuje z niektórych tekstów biblijnych, bo w oparciu o nie rozwinęło się chrześcijaństwo. (...) Moim zdaniem jest bliższy, i to dlatego, że zbliżyło nas cierpienie. Ono jest przestrzenią, w której możemy się spotykać. Chodzi mi o takie wydarzenia jak zagłada – pytanie, dlaczego aż tak bolesne wydarzenie musiało nastąpić, żebyśmy mogli się zbliżyć? Na czym polega dziś ta bliskość? - pytał prof. Grosfeld.

"Pokój to dar Boga"

Michael Schudrich podkreślił, że pokój to dar Boga, który rodzi się we wnętrzu człowieka. Jako przykład człowieka dialogu niosącego światu pokój podał Jana Pawła II. Podkreślił, że "szukanie pokoju to szukanie kontaktu z każdym człowiekiem niezależnie od jego wyznania i poglądów". Zaznaczył, ze "człowiek nie ma prawa sądzić drugiego człowieka". Michael Schudrich dodał, że tegoroczne słowa XXI Dnia Judaizmu zaczerpnięte z Księgi Izajasza wskazują, że "pokój jest dla wszystkich" bez względu na to czy drugi człowiek jest blisko, czy daleko nas. 

Z kolei metropolita łódzki arcybiskup Grzegorz Ryś mówił, że zarówno dla chrześcijan i dla Żydów pokój jest darem Boga, który trzeba przyjąć. Duchowny podkreślił, że przez dwa tysiące lat ten dar pokoju nie został przyjęty przez ludzi. - Dwa tysiące lat chrześcijaństwa to z jednej strony czas przyjmowania pokoju w Jezusie Chrystusie, ale z drugiej strony to czas odrzucania tego daru, który został ofiarowany, ale nie został przyjęty - mówił arcybiskup Ryś. Duchowny przypomniał również słowa świętego Jana Pawła II, który w jednej z adhortacji apostolskich napisał, że "pojednanie nie może być mniej głębokie niż sam rozłam".

XXI Dzień Judaizmu

Centralnym punktem obchodów Dnia Judaizmu będzie Liturgia Słowa, sprawowana w środę o godz. 17 w warszawskiej archikatedrze pod przewodnictwem metropolity warszawskiego kard. Kazimierza Nycza.

REKLAMA

Dzień Judaizmu w Kościele katolickim w Polsce został ustanowiony przez Konferencję Episkopatu Polski w 1997 r. Jest obchodzony w przeddzień rozpoczęcia Tygodnia Modlitw o Jedność Chrześcijan - 17 stycznia. Jego celem jest rozwój dialogu chrześcijańsko-żydowskiego, a także modlitwa i refleksja nad związkami obu religii. Po raz pierwszy Dzień Judaizmu obchodzono w 1998 r. pod hasłem "Kto spotyka Jezusa Chrystusa, spotyka judaizm".

Obchody XXI Dnia Judaizmu potrwają do niedzieli. Stołecznym obchodom będą towarzyszyć m.in. projekcje filmów o tematyce żydowskiej, koncerty, panele dyskusyjne.

pr

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej