10 Years Challenge: niewinna zabawa czy wyciąganie naszych danych?

2019-01-29, 10:17

10 Years Challenge: niewinna zabawa czy wyciąganie naszych danych?
Akcję ''10 Years Challenge'' wykorzystali ekolodzy, by pokazać jak w ciągu ostatniej dekady zmieniło się środowisko. Foto: Twitter.com @Greenpeace

W portalach społecznościowych popularnością cieszy się ''10 Years Challenge'' czyli wyzwanie, w którym  zestawiamy nasze aktualne zdjęcie z fotografią sprzed 10 lat. Świetna zabawa czy sposób na wytrenowanie sztucznej inteligencji w rozpoznawaniu twarzy?

Pamiętamy jak kilka lat temu popularnością w sieci cieszył się ''Ice Bucket Challenge'', czyli ''wyzwanie z wiadrem wody''. Był to wirtualny łańcuszek, w ramach którego nominowane osoby, czyli wskazane przez innych internautów, wylewały sobie na głowę lodowatą wodę. Obowiązkowo film z wydarzenia musiał zostać umieszczony w sieci.  

Akcji przyćmiewał szczytny cel –  zebranie pieniędzy na fundacje wspierające ludzi chorych na SLA, czyli stwardnienie boczne zanikowe. Wzięły w niej udział sławne osoby, m.in. Oprah Winfrey, LeBron James, Bill Gates, Lady Gaga, a nawet George Bush.

''10 Years Challenge'' to nowa akcja, która szybko zdobyła popularność w mediach społecznościowych. Polega na wrzucaniu swoich zdjęć z 2019 roku i starszych o 10 lat fotografii z 2009 roku. W wydarzeniu po raz kolejny chętnie wzięły udział gwiazdy z pierwszych stron gazet.

"
Wyświetl ten post na Instagramie.

Apparently there is more! 😂😂 The Perks of Being a Wallflower. 🌸 #thechallengeissurviving

Post udostępniony przez Madonna (@madonna)

"
Wyświetl ten post na Instagramie.

#10yearchallenge even tho it’s more of a before and after or #tb lol #JamaicanGyal 🇯🇲🥥 2001 vs 2019

Post udostępniony przez ♔Winnie Harlow♔ (@winnieharlow)


"
Wyświetl ten post na Instagramie.

Time sure does fly when you are having fun!! #10YearChallenge

Post udostępniony przez Reese Witherspoon (@reesewitherspoon)

''10 Years Challenge'': odpowiedź ekologów

Do popularnej akcji włączyli się także ekolodzy, wykorzystując popularność wyzwania w mediach społecznościowych, by pokazać jak w ciągu ostatniej dekady zmienił się otaczający nas świat. Trend ''10 Years Challenge'' pozwala mówić o globalnym ociepleniu i dramatycznych zmianach naszej planety oraz wielu równie poważnych sprawach.

Greenpeace umieścił na swoim Instagramie zestawienie dwóch zdjęć, na których widzimy jak zmieniły się przez 10 lat lasy deszczowe, opatrzone opisem: ''Naturze zajęło setki tysięcy lat, by je stworzyć. Ludzie zniszczyli je w mniej niż 10 lat''.

"

Greenpeace udostępnił również inny post, na którym skontrastowano kolejne dwa zdjęcia - aktualne i sprzed 100 lat, na których możemy zauważyć jak topnieje Arktyka.

"

Takich przykładów powstało dziesiątki, np. zestawienie zdjęć Wielkie Rafy Koralowej, rozciągającej się na przestrzeni 2300 km, która według raportów z 2016 roku zmniejszyła się o połowę.

"

Dzięki akcji ukazano, że w Europie również zachodząca zmiany w środowisku w zastraszającym tempie. Lodowiec Rodanu położony w Alpach Urneńskich w kantonie Valais w Szwajcarii zniknął.

Eksperci ostrzegają: ''10 Years Challenge' może być niebezpieczne!

Pozornie nieszkodliwa zabawa w ''10 Years Challenge'' może być sposobem na wyciąganie od nas danych i nie byłby to pierwszy tego typu przypadek w mediach społecznościowych. Kate O’Neill, autorka książki: ''Tech Humanist: How You Can Make Technology Better for Business and Better for Humans'', pół żartem, pół serio zasugerowała w swoim wpisie na Twitterze, że internetowa zabawa powstała z konkretnego powodu. O’Neill zastanawia się, jaki wpływ może mieć udostępnianie informacji ze zestawieniem naszych zdjęć dla rozwoju algorytmów analizujących starzenie się i rozpoznawanie twarzy.

Rzecznik prasowy Facebooka, który został poproszony przez magazyn ''Wired'' o ustosunkowanie się do podobnych rewelacji, wyjaśnił, że serwis nie rozpoczął akcji ''10 Years Challenge'' i nie czerpie z niej korzyści.

Nie sposób określić ile osób wzięło udział w ''10 Years Challenge'', ale pod hashtagiem o tej nazwie kryje się na Instagramie ponad 4 miliony postów. Biorąc pod uwagę fakt, iż portale społecznościowe od dawno pod płaszczem rozrywki zbierają nasze dane, wizja O’Neill wydaje się całkiem możliwa.  

Barbara Szczypiór

Polecane

Wróć do strony głównej