UOKiK ocenił jakość paliw w Polsce. Zobacz wyniki kontroli

Najlepszej jakości paliwa ciekłe są w woj. lubelskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim, a najgorszej - w woj. podlaskim, zachodniopomorskim i kujawsko-pomorskim - informuje UOKiK powołując się na zeszłoroczne kontrole.

2020-06-09, 11:59

UOKiK ocenił jakość paliw w Polsce. Zobacz wyniki kontroli
Sytuacja na rynku ropy i rynku walutowym wskazuje póki co na pewną stabilizację na krajowym rynku paliw.Foto: shutterstock, Victoria Nochevka

Jakość paliwa na skontrolowanych stacjach benzynowych można samodzielnie sprawdzić na mapie zamieszczonej na stronie internetowej urzędu - zaznacza Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

Inspekcja Handlowa (IH) sprawdza cztery rodzaje paliw ciekłych dostępnych na rynku: olej napędowy, benzynę, gaz LPG, biopaliwa. W czasie pierwszej kontroli w 2003 r. odsetek próbek paliw ciekłych niespełniających wymogów wyniósł 30 proc.

Powiązany Artykuł

paliwa stacja benzynowa 1200.jpg
Teresa Wójcik: spadek cen paliwa najprawdopodobniej się utrzyma

W kolejnych latach odsetek nieprawidłowości w wybranych losowo firmach spadł i od 2015 r. utrzymuje się poniżej 3 proc.

- W efekcie kontroli Inspekcji Handlowej z roku na rok poprawia się jakość paliw ciekłych w Polsce - uważa prezes UOKiK Tomasz Chróstny.

Jak przeprowadzono kontrole ?

Urząd poinformował, że kontrola jakości paliw odbywa się dwutorowo. Po pierwsze, na stacjach wybranych losowo - ten sposób typowania lepiej odzwierciedla rzeczywisty obraz jakości paliw w Polsce. Poza tym IH sprawdza przedsiębiorców, których dotyczyły skargi konsumentów lub zostali zgłoszeni przez organy ścigania albo u których poprzednie kontrole wykazały nieprawidłowości.


Łącznie, biorąc pod uwagę stacje wybrane losowo oraz wytypowane na podstawie skarg, wymagań jakościowych nie spełniło 1,86 proc. próbek.

W przypadku losowo pobranych próbek paliw ciekłych w 2019 r. wymagań nie spełniało 1,37 proc. (rok wcześniej – 1,90 proc.). Podobnie jak w 2018 r., nieprawidłowości rzadziej dotyczyły benzyny (1,01 proc.) niż oleju napędowego (1,86 proc).

REKLAMA

Próba losowa była nieznacznie większa niż w poprzednim roku: łącznie inspektorzy zbadali 1023 próbki pobrane na 1023 stacjach.


Najwięcej nieprawidłowości wystąpiło w województwach: podlaskim – 5,88 proc., zachodniopomorskim – 5,66 proc. i kujawsko-pomorskim – 4,92 proc. zbadanych próbek. Natomiast w województwach lubelskim, lubuskim, łódzkim, małopolskim, opolskim, podkarpackim, świętokrzyskim i warmińsko-mazurskim IH nie zakwestionowała żadnej z próbek pobranych losowo.

Przeprowadzone w 2019 r. losowe badania jakości gazu skroplonego (LPG) wykazały nieprawidłowości w przypadku 0,60 proc. sprawdzonych próbek (rok wcześniej było to 1,43 proc.).


Inspekcja Handlowa prowadziła również kontrole stacji, na które skarżyli się kierowcy, wytypowanych przez organy ścigania oraz tych, na których w poprzednich latach stwierdziła nieprawidłowości.

Z pobranych 658 próbek oleju napędowego i benzyny na 520 stacjach inspektorzy zakwestionowali 2,74 proc. (nastąpiła poprawa, bo rok wcześniej było to 6,63 proc.).

Zastrzeżenia częściej dotyczyły oleju napędowego – 4,46 proc. próbek (rok wcześniej – 9,98 proc.). W przypadku benzyny kontrola w 2019 r. nie ujawniła nieprawidłowości (rok wcześniej 0,82 proc.).

REKLAMA

W ramach kontroli gazu LPG inspektorzy zakwestionowali 1,92 proc. próbek, co oznacza nieznaczną poprawę w stosunku do 2018 r., gdy było to 2 proc.

Najwięcej odstępstw od wymagań jakościowych paliw ciekłych było w województwach: zachodniopomorskim (13,64 proc.) i lubuskim (13,04 proc.).

Powiązany Artykuł

ke 1200 komisja europejska 1200
Fuzja Orlenu z Lotosem. Komisja Europejska przedłuża rozpatrzenie wniosku

Gdy masz wątpliwości informuj UOKiK

Urząd przypomina, że listę stacji i hurtowni paliw skontrolowanych przez Inspekcję Handlową na zlecenie UOKiK można znaleźć na stronie internetowej urzędu na specjalnie przygotowanej mapie. Pokazane są tu stacje i hurtownie w konkretnych miejscowościach.

Eksperci prawni radzą, aby w przypadku uszkodzenia silnika przez złe paliwo, złożyć reklamację u właściciela stacji. O stacji, która sprzedaje paliwo złej jakości, można poinformować UOKiK, wykorzystując specjalny formularz.


PR24.pl/IAR/PAP/DoS/sw

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej