Sabotaż na torach. Jest wniosek o wydanie obywateli Ukrainy

Polska przekazała Białorusi wniosek o wydanie dwóch obywateli Ukrainy, którzy na zlecenie rosyjskich służb zniszczyli tory kolejowe. Na trasach wiodących na wschód Polski podłożono ładunki wybuchowe. Po dokonaniu aktów terroru dwaj sprawcy uciekli na Białoruś.

Beata Płomecka

Beata Płomecka

2025-11-20, 15:02

Sabotaż na torach. Jest wniosek o wydanie obywateli Ukrainy
Alaksandr Łukaszenka. Foto: Ramil Sitdikov/Associated Press/East News

Rzecznik MSZ: wniosek o wydanie obywateli Ukrainy przekazany Białorusi

O przekazanej nocie poinformował rzecznik ministerstwa spraw zagranicznych Maciej Wewiór. - Wczoraj późnym popołudniem został zaproszony chargé d’affaire Białorusi na spotkanie. Przekazaliśmy mu notę o wydanie dwóch osób, które uciekły przez Terespol po dokonaniu aktu terroryzmu - powiedział.

Pytany o to, jak zareagował przedstawiciel Białorusi, Maciej Wewiór odpowiedział, że przyjął notę. - Nie oszukujmy się - pamiętajmy, że na Białorusi przebywa osoba odpowiedzialna za morderstwo naszego żołnierza - dodał.

Dywersje na kolei. Wprowadzono trzeci stopień alarmowy

Do dwóch aktów dywersji doszło w ostatnich dniach na trasie kolejowej Warszawa-Dorohusk. W miejscowości Mika na Mazowszu (pow. garwoliński) eksplozja ładunku wybuchowego zniszczyła tor kolejowy. W innym miejscu, w niedzielę, niedaleko stacji kolejowej Gołąb na Lubelszczyźnie (pow. puławski) pociąg z 475 pasażerami musiał nagle hamować z powodu uszkodzonej linii kolejowej. 

Według premiera Donalda Tuska obywatele Ukrainy działali i współpracowali od dłuższego czasu z rosyjskimi służbami. Z informacji, jakie przekazał Tusk, wynika ponadto, że jeden z podejrzewanych to obywatel Ukrainy skazany przez sąd we Lwowie w maju za akty dywersji, a drugi to mieszkaniec Donbasu - pracownik miejscowej prokuratury. Obaj przedostali się do Polski z Białorusi jesienią tego roku.

We wtorek Rządowe Centrum Bezpieczeństwa poinformowało o wprowadzeniu trzeciego stopnia alarmowego CHARLIE na obszarach linii kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe i PKP Linia Hutnicza Szerokotorowa, który będzie obowiązywał do 28 lutego 2026 r.

Czytaj także:

Źródło: Polskie Radio/Beata Płomecka/nł

Polecane

Wróć do strony głównej