Budowa CPK. Rząd przygotowuje program inwestycyjny

2020-07-22, 13:48

Budowa CPK. Rząd przygotowuje program inwestycyjny
Strategia pozwoli na wyznaczenie kierunków rozwoju najbliższego otoczenia CPK i sposobów finansowania poszczególnych inwestycji.Foto: Twitter/STH_Poland

Rząd przygotowuje się do ustanowienia programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. W wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów pojawił się właśnie odpowiedni projekt uchwały na lata 2020-2023.

Cały plan będzie obejmował planowanie, projektowanie oraz budowę Portu Lotniczego Solidarność, infrastruktury towarzyszącej oraz systemu komunikacyjnego składającego się z tak zwanych komponentów – kolejowego oraz drogowego. Projekt uchwały jest potwierdzeniem wcześniejszych dokumentów, w tym specustawy dotyczącej CPK.

W uzasadnieniu projektu uchwały możemy przeczytać, że Port i węzły komunikacyjne staną się jednym z największych na świecie systemów transportowych, a samo lotnisko ma zostać zaliczone do pierwszej dziesiątki największych tego typu obiektów na świecie.  Z drugiej strony CPK  "doprowadzi do przebudowy krajowego systemu transportu kolejowego jako atrakcyjnej alternatywy dla transportu drogowego i obejmującego wszystkie obszary Polski, zapewniając jednocześnie rozwój i trwałą integrację aglomeracji warszawskiej i łódzkiej".

Budowa podzielona na etapy

Dokument określi zasady finansowania prac przygotowawczych. Zasadniczym celem pierwszego etapu, jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań co do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia oraz określenie efektywnego planu jego realizacji, a także przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych. Autorzy uzasadnienia podkreślają, że to właśnie na etapie przygotowań można efektywnie zarządzać przyszłymi kosztami inwestycji, co na etapie budowy jest już prawie niemożliwe.

Projekt CPK zakłada stworzenie około 120 budynków i budowli. Sam terminal pasażerski, o szacowanej powierzchni 400-500 tysięcy metrów kwadratowych będzie jednym z największych obiektów kubaturowych w Polsce. Projekt będzie wymagał zainstalowania zaawansowanych urządzeń i systemów, jak systemy bagażowe, czy systemy IT. Wszystkie te elementy i systemy będą przy tym musiały zostać oddane do użytku w mniej więcej tym samym czasie, a następnie przygotowane do użytku operacyjnego.

Powiązany Artykuł

cpk 1200(1).jpg
CPK to nie tylko lotnisko. Konrad Majszyk: dzięki tej inwestycji do wielu miast wróci kolej

Inwestycja dużym wyzwaniem

Autorzy opracowania zaznaczają, że projekt będzie realizowany na obszarze, który w tej chwili stanowi tereny rolnicze, co wiąże się choćby z koniecznością zapewnienia pełnego uzbrojenia tego terenu i rodzi wiele innych wyzwań, choćby tych związanych z ochroną środowiska. 

-  Wszystkie te zagadnienia powodują, że program inwestycyjny CPK w każdej jego fazie -  planowania, projektowania, budowy, jak i przygotowania operacyjnego, będzie projektem o niespotykanej dotychczas w Polsce skali i stopniu skomplikowania – podsumowują.

W ciągu kilku tygodni ma dojść do zmiany specustawy dotyczącej projektowania i budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zapowiadał ją pod koniec zeszłego roku wiceminister infrastruktury  i pełnomocnik rządu do spraw budowy CPK Marcin Horała. Zmiana przepisów umożliwi rozpoczęcie w tym roku wykupu gruntów pod inwestycję.

Start budowy - za trzy lata

Według rządowych założeń budowa lotniska rozpocznie się w 2023 roku. Pierwszy samolot z portu lotniczego w Baranowie ma wystartować pod koniec 2027 roku. Marcin Horała wielokrotnie podkreślał, że termin ten jest dużym wyzwaniem, ale jest to realny plan. Lotnisko ma być główną bazą dla Polskich Linii Lotniczych LOT, które chcą się stać najsilniejszym przewoźnikiem w Europie Środkowo–Wschodniej.

Dzięki budowie sieci szybkich połączeń kolejowych dojazd z większości polskich miast do portu nie przekroczy dwóch i pół godzin. Planowana jest też rozbudowa sieci drogowej, w tym przebudowa autostrady A2 sąsiadującej z terenami przyszłego lotniska.

W pierwszym etapie port ma obsługiwać do 45 milionów pasażerów rocznie. Docelowo ta liczba może się zwiększyć do 100 milionów osób.

PolskieRadio24.pl, Aleksander Pszoniak, md

Polecane

Wróć do strony głównej