"To działania absolutnie szkodliwe". Kopcińska o próbach zablokowania przez Różę Thun przekopu Mierzei Wiślanej
- Rosja używa argumentu ekologicznego, żeby wpłynąć na opinię publiczną w Polsce i zablokować budowę. To zaskakujące (...) - powiedziała w Polskim Radiu 24 Joanna Kopcińska. Europoseł PiS komentowała ostatnie działania europoseł PO Róży Gräfin von Thun und Hohenstein, która chce blokować przekop Mierzei Wiślanej, używając do tego organów Unii Europejskiej.
2020-09-10, 18:55
Róża Thun zamierza zablokować przekop Mierzei Wiślanej. Chce w tej sprawie interwencji UE. Europoseł poinformowała, że zorganizowała spotkanie z Virginijusem Sinkevičiusem, europejskim komisarzem ds. środowiska, oceanów i rybołówstwa. W ten sposób chce zablokować inwestycję.
"Przekop Mierzei Wiślanej, to nadrzędny interes publiczny"
O sprawie mówiła w PR24 Joanna Kopcińska, europoseł PiS. Przywołała liczne argumenty ekonomiczne i te natury strategicznej, przemawiające za kontynuowaniem inwestycji nad Zalewem Wiślanym. Podkreślała dodatkowo, że prace są prowadzone w sposób legalny, ponieważ zostały wydane wszelkie decyzje środowiskowe zgodne z prawem UE oraz prawem polskim.
- Przekop Mierzei Wiślanej, to strategiczna inwestycja dla Polski. To ogromna szansa (...). Dostęp do polskiej części Zalewu Wiślanego jest ściśle kontrolowany przez Rosję - przypomniała Joanna Kopcińska. - Dziwi mnie to działanie. Jest ono absolutnie szkodliwe - dodała.
Gość PR24 wyraziła ponadto zdziwienie postawą Federacji Rosyjskiej. - Rosja używa argumentu ekologicznego, żeby wpłynąć na opinie publiczną w Polsce i zablokować budowę. To zaskakujące (...) - stwierdziła europoseł PiS. - Moskwa apeluje do KE o wszczęcie międzynarodowego dochodzenia, a nie ratyfikowała konwencji o ocenach oddziaływania na środowisko w kontekście transgranicznym (...) - dodała i stanowczo podkreśliła, że aktywność Róży Thun w tym zakresie jest dla niej "wielkim zdziwieniem".
REKLAMA
- Prace budowlane na Mierzei Wiślanej poprzedził przecież wieloletni proces dokumentacyjny i analityczny. Na tej podstawie wydano decyzję środowiskową. Budowa kanału żeglugowego toczy się zgodnie z dyrektywami UE oraz prawem polskim. Przekop Mierzei Wiślanej to nadrzędny interes publiczny, jakim jest zapewnienie bezpieczeństwa publicznego państwa. Patrzmy na to szeroko - przekonywała w PR24 Joanna Kopcińska.
"Prace toczą się zgodnie z harmonogramem"
Jak informuje Ministerstwo Gospodarki Morskiej, prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki, w miejscu wykonywanej śluzy powstaje szczelna przesłona. Realizowany obecnie etap inwestycji obejmuje również dwa mosty obrotowe umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego niezależnie od przepływających kanałem jednostek. Od początku jednym z założeń było zapewnienie priorytetu ruchu kołowego w rejonie kanału żeglugowego.
Urząd Morski w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia, czeka już też na rozstrzygnięcie przetargu na budowę drugiej części drogi wodnej - obudowy rzeki Elbląg oraz nowego mostu w Nowakowie.
Więcej w nagraniu.
REKLAMA
Posłuchaj
***
Tytuł audycji: "Rozmowa PR24"
Prowadził: Adrian Klarenbach
Gość: Joanna Kopcińska (europoseł PiS)
Data emisji: 10.09.2020
Godzina emisji: 17.35
PR24/PAP/IAR/tb
REKLAMA