PKN ORLEN wspiera wyjątkowe inicjatywy kulturalne

2022-12-16, 09:00

PKN ORLEN wspiera wyjątkowe inicjatywy kulturalne
PKN ORLEN sprawuje mecenat nad Teatrem Telewizji. Foto: Mat. prom. PGNiG Grupa Orlen

Ochrona i popularyzacja polskiego dziedzictwa to jeden z głównych obszarów społecznego zaangażowania PKN ORLEN. Kultura uczy, uwrażliwia, pobudza do refleksji oraz kształtuje tożsamość narodową. Docierając do szerokiej publiczności, łączy oraz krzewi pozytywne wartości i godne naśladowania postawy.

PKN ORLEN sprawuje mecenat nad jedną z wiodących instytucji, przybliżających Polakom najważniejsze rodzime i zagraniczne dzieła literackie – Teatrem Telewizji. Pierwszy spektakl – „Okno w lesie” – w reżyserii Józefa Słotwińskiego, nadano blisko 70 lat temu. Wartościowy repertuar, regularne emisje i wysoki poziom artystyczny sprawiły, że Teatr Telewizji bardzo szybko został doceniony przez widzów, stając się ambasadorem polskiej kultury na skalę światową.

W sezonie 2021/2022 zgromadził przed telewizorami średnio 190 tys. widzów, a najbardziej popularne realizacje cieszyły się w ubiegłych latach ponad 1 milionową oglądalnością. O wyjątkowości tego przedsięwzięcia stanowi przede wszystkim technika, której rozwój wyznaczał kolejne etapy w historii krajowej sceny telewizyjnej – rozpoczynając od widowisk na żywo, po realizowane z rozmachem inscenizacje z elementami zaczerpniętymi ze świata filmu. W czasie długoletniej działalności, pod szyldem Teatru Telewizji, wyprodukowanych zostało ponad 4 tysiące spektakli. Wśród ich twórców znalazło się wielu wybitnych i znanych reżyserów m.in. Adam Hanuszkiewicz, Jerzy Antczak, Jerzy Gruza, Andrzej Wajda, Olga Lipińska, Andrzej Łapicki, Gustaw Holoubek czy Jan Englert. Wśród wytypowanych przez Akademię Teatru Telewizji, stu najlepszych przedstawień wyemitowanych przez Telewizję Polską, znalazły się adaptacje najwybitniejszych dzieł nie tylko polskiej, ale i światowej literatury, jak: „Świętoszek” Moliera, „Śluby Panieńskie” Aleksandra Fredry, „Proces” Franza Kafki, „Otello” Williama Shakespeare’a, „Nie-Boska komedia” Zygmunta Krasińskiego, „Noc listopadowa” Stanisława Wyspiańskiego czy mickiewiczowski „Pan Tadeusz”.

Instytucją docierającą z kulturą wysoką do szerokiego grona odbiorców jest również Teatr Polskiego Radia. Historia tej sceny sięga czasów międzywojennych, kiedy to określana była mianem „teatru wyobraźni”. Z wykorzystaniem radiowej techniki nadawczej stworzono rozmaite formy audycji radiowych – adaptacje dramatów teatralnych, powieści, opowiadania, dokumenty czy słuchowiska oryginalne. Dorobek artystyczny Teatru Polskiego Radia został wielokrotnie doceniony na prestiżowych festiwalach sztuki radiowej i telewizyjnej – Prix Italia, Prix Europa czy Prix Futura. We współpracy z Teatrem Telewizji Polskiej, instytucja ta organizuje również własny festiwal cieszący się dużym uznaniem publiczności – „Dwa teatry”, którego wieloletnim partnerem było Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo, a PKN ORLEN, po połączeniu z PGNiG, kontynuuje tę współpracę. Wydarzenie organizowane jest od 2001 roku. Głównym punktem festiwalu jest konkurs słuchowisk i spektakli telewizyjnych, które miały swoją premierę w ostatnim roku. Równolegle zgromadzona publiczność może wziąć udział w wielu inicjatywach towarzyszących m.in. warsztatach, spotkaniach z aktorami i gwiazdami, czy wystawach i koncertach muzycznych. Po przerwie, związanej z pandemią Covid-19, gospodarzem ubiegłorocznej edycji imprezy był Zamość. Wcześniej festiwal rokrocznie gościł w Sopocie.

Popularność jaką cieszą się Teatr Telewizji i Teatr Polskiego Radia to najlepszy dowód na to, że polska publiczność ceni rodzimą kulturę i z zainteresowaniem powraca do ulubionych powieści i opowiadań w wizualnych i akustycznych aranżacjach. Dla PKN ORLEN, możliwość docierania w ten sposób, w szczególności do najmłodszych pokoleń oraz budowania w nich dumy z narodowego dorobku, to najbardziej wartościowe ukoronowanie podejmowanych przez firmę inicjatyw i działań.


PGNiG Grupa Orlen/Artykuł sponsorowany

Polecane

Wróć do strony głównej