Koncentracja nastolatków trwa do 12 minut. Co to znaczy dla szkoły?
Z najnowszych badań wynika, że młody człowiek do matury wysyła i odbiera około 200 tysięcy maili czy sms-ów. Szkoła nie może pozostać obojętna na zmianę rzeczywistości.
2011-05-30, 16:34
Posłuchaj
Według psychologów, oznacza to, że szkoły w coraz większym stopniu będą musiały korzystać z nowych technologii - aby proces przekazywania wiedzy był skuteczniejszy. Psycholog doktor Aleksandra Piotrowska z Uniwersytetu Warszawskiego zwraca uwagę, że obecne pokolenie dzieci i młodzieży, wychowujące się w znakomitej większości z możliwością korzystania z internetu, oczekuje coraz częściej informacji krótkiej i zwięzłej.
Nowa szkolna rzeczywistość
- To pokolenie ma takie oczekiwania wobec rzeczywistości, także rzeczywistości szkolnej, to my dorośli - rodzice ,nauczyciele,wydawcytak naprawdę nie mamy wyjścia. To zmienia się rzewczywistość - podkreśliła psycholog.
Doktor Aleksandra Piotrowska zwraca uwagę, że na polskim rynku wydawniczym pojawiło się już wiele propozycji umożliwiających przekazywanie uczniom wiedzy za pomocą multimediów. Podkreśla jednocześnie, że - uciążliwe dla wielu uczniów - czytanie lektur, także można prowadzić w sposób nowoczesny, a nauczanie za pomocą multimediów musi być połączone z klasycznym sposobem edukacji.
Jak uczyć skutecznie?
Z badań wynika, że korzystając z przekazu audio przyswajamy 30 procent informacji, natomiast przekaz audiowizualny pozostawia po sobie aż 80 procent informacji. Zdaniem doktor Piotrowskiej, jednym z największych wyzwań współczesnego systemu nauczania jest znalezienie sposobu na skuteczne przekazywanie uczniom wiedzy, którą będą w stanie przyjąć i przyswoić we współczesnej rzeczywistości, charakteryzującej się między innymi z nadmiarem informacji.
REKLAMA
Psychologowie przypominają, że procesy pamięciowego przetwarzania informacji mają charakter selektywny, a liczba odbieranych bodźców wielokrotnie przewyższa liczbę informacji, które są kodowane w pamięci długotrwałej.
gs
REKLAMA