NIK: były nieprawidłowości w organizacji podróży VIP-ów

Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli nieprawidłowości powodowały ryzyko dla życia i zdrowia przewożonych rządowymi samolotami VIP-ów.

2012-01-25, 16:01

NIK: były nieprawidłowości w organizacji podróży VIP-ów
Wrak TU-154, który rozbił się pod Smoleńskiem 10 kwietnia 2010 roku. Foto: Włodzmierz Pac, Polskie Radio

Posłuchaj

Rzecznik NIK Paweł Biedziak o raporcie
+
Dodaj do playlisty

Najwyższa Izba Kontroli wykryła nieprawidłowości w organizacji podróży zagranicznych VIP-ów w latach 2005-2010. W dokumencie zastrzeżenia kierowane są pod adresem między innymi 36, nieistniejącego już pułku lotnictwa lotnictwa transportowego oraz kolejnych władz Kancelarii Premiera i ministerstw spraw wewnętrznych i obrony, a także do BOR.

Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>

Według NIK, nieprawidłowości w rozformowanym w ubiegłym roku 36. specjalnym pułku lotnictwa transportowego powodowały ryzyko dla życia i zdrowia przewożonych rządowymi samolotami VIP-ów. MON i Dowództwo Sił Powietrznych nie wyznaczyły odrębnych zasad naboru do pułku, dlatego trafiali tam piloci z niewielkim stażem.

Ponadto, do końca 2010 roku obowiązywał tam system szkolenia z lat 70. XX wieku. Pułk nie mógł wykonać szkoleń na symulatorach, bo nie otrzymał zapewnienia, że otrzyma środki na ten cel. Szkolenia załóg samolotów Tu-154 i JAK-40 odbywały się w języku rosyjskim, choć wielu pilotów go nie znało.

Niezbyt częste były też remonty maszyn. Według NIK, kolejni ministrowie obrony wiedzieli o problemach, ale nie robili nic w tym kierunku.

Zamówienia na ostatnią chwilę

Uwagi są kierowane również do szefów Kancelarii Premiera w latach 2005-2010. To do nich należało koordynowanie wizyt przywódców poza granicami kraju. Często jednak wysyłali zamówienia do wykonawców lotu z opóźnieniem, co z kolei opóźniało wydanie zgody dyplomatycznej na przelot i lądowanie za granicą. Zazwyczaj zamówienia wpływały w ostatniej chwili, tuż przed lotem.

Zobacz także: SMOLEŃSK 2010>>>

Kontrolerzy NIK ustalili też, że BOR nie sporządzał rzetelnie analiz zagrożenia VIP-ów, co utrudniało właściwe zaplanowanie ich ochrony. Zarzuty nieprawidłowego nadzoru nad BOR-em są kierowane też wobec kolejnych ministrów spraw wewnętrznych.

NIK pozytywnie oceniła natomiast MSZ za reagowanie na sytuacje kryzysowe. Izba sformułowała 35 wniosków zmierzających do naprawienia nieprawidłowości.

Prace nad raportem NIK z przeprowadzonej kontroli w zakresie prawidłowości organizacji wyjazdów i zapewnienia bezpieczeństwa osobom zajmującym stanowiska kierownicze w państwie korzystających z lotnictwa transportowego Sił Zbrojnych w latach 2005-2010 nie zostały jeszcze zakończone.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów otrzymała od Najwyższej Izby Kontroli wystąpienie pokontrolne i przesłała do niego swoje zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków. Obecnie zastrzeżenia są rozpatrywane przez Izbę. Kancelaria będzie mogła odnieść się do treści raportu i wniosków w nim zawartych dopiero po opublikowaniu dokumentu.

IAR,kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej