NIK: były nieprawidłowości w organizacji podróży VIP-ów
Zdaniem Najwyższej Izby Kontroli nieprawidłowości powodowały ryzyko dla życia i zdrowia przewożonych rządowymi samolotami VIP-ów.
2012-01-25, 16:01
Posłuchaj
Najwyższa Izba Kontroli wykryła nieprawidłowości w organizacji podróży zagranicznych VIP-ów w latach 2005-2010. W dokumencie zastrzeżenia kierowane są pod adresem między innymi 36, nieistniejącego już pułku lotnictwa lotnictwa transportowego oraz kolejnych władz Kancelarii Premiera i ministerstw spraw wewnętrznych i obrony, a także do BOR.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
Według NIK, nieprawidłowości w rozformowanym w ubiegłym roku 36. specjalnym pułku lotnictwa transportowego powodowały ryzyko dla życia i zdrowia przewożonych rządowymi samolotami VIP-ów. MON i Dowództwo Sił Powietrznych nie wyznaczyły odrębnych zasad naboru do pułku, dlatego trafiali tam piloci z niewielkim stażem.
Ponadto, do końca 2010 roku obowiązywał tam system szkolenia z lat 70. XX wieku. Pułk nie mógł wykonać szkoleń na symulatorach, bo nie otrzymał zapewnienia, że otrzyma środki na ten cel. Szkolenia załóg samolotów Tu-154 i JAK-40 odbywały się w języku rosyjskim, choć wielu pilotów go nie znało.
Niezbyt częste były też remonty maszyn. Według NIK, kolejni ministrowie obrony wiedzieli o problemach, ale nie robili nic w tym kierunku.
Zamówienia na ostatnią chwilę
Uwagi są kierowane również do szefów Kancelarii Premiera w latach 2005-2010. To do nich należało koordynowanie wizyt przywódców poza granicami kraju. Często jednak wysyłali zamówienia do wykonawców lotu z opóźnieniem, co z kolei opóźniało wydanie zgody dyplomatycznej na przelot i lądowanie za granicą. Zazwyczaj zamówienia wpływały w ostatniej chwili, tuż przed lotem.
Zobacz także: SMOLEŃSK 2010>>>
Kontrolerzy NIK ustalili też, że BOR nie sporządzał rzetelnie analiz zagrożenia VIP-ów, co utrudniało właściwe zaplanowanie ich ochrony. Zarzuty nieprawidłowego nadzoru nad BOR-em są kierowane też wobec kolejnych ministrów spraw wewnętrznych.
NIK pozytywnie oceniła natomiast MSZ za reagowanie na sytuacje kryzysowe. Izba sformułowała 35 wniosków zmierzających do naprawienia nieprawidłowości.
Prace nad raportem NIK z przeprowadzonej kontroli w zakresie prawidłowości organizacji wyjazdów i zapewnienia bezpieczeństwa osobom zajmującym stanowiska kierownicze w państwie korzystających z lotnictwa transportowego Sił Zbrojnych w latach 2005-2010 nie zostały jeszcze zakończone.
Kancelaria Prezesa Rady Ministrów otrzymała od Najwyższej Izby Kontroli wystąpienie pokontrolne i przesłała do niego swoje zastrzeżenia w sprawie ocen, uwag i wniosków. Obecnie zastrzeżenia są rozpatrywane przez Izbę. Kancelaria będzie mogła odnieść się do treści raportu i wniosków w nim zawartych dopiero po opublikowaniu dokumentu.
IAR,kk
REKLAMA