Matura 2012. Filozofia - poziom podstawowym
O godz. 14 rozpoczął się egzamin z filozofii na poziomie podstawowym.
2012-05-17, 13:55
Filozofia może być zdawana tylko jako przedmiot dodatkowy. Można ją zdawać na poziomie podstawowym albo na poziomie rozszerzonym.
Egzamin na poziomie podstawowym trwa 120 minut i składa się z dwóch części, przy czym zdający otrzymuje jeden arkusz egzaminacyjny.
a) Część pierwsza egzaminu polega na rozwiązaniu testu obejmującego cały zakres wymagań egzaminacyjnych dla poziomu podstawowego. Test zawiera różnego rodzaju zadania zamknięte (wielokrotnego wyboru, na dobieranie, typu "prawda - fałsz”) i zadania otwarte, które wymagają samodzielnego formułowania zwięzłych odpowiedzi lub uzupełnienia luk w załączonym tekście. W arkuszu mogą pojawić się także zadania z tzw. wyposażeniem, a więc z wykorzystaniem krótkiego tekstu źródłowego. Zakres merytoryczny zadań w arkuszu na poziomie podstawowym obejmuje następujące działy filozofii: ontologię, epistemologię, antropologię i etykę. Sprawdzają one wiedzę opisaną we wszystkich obszarach standardów dla poziomu podstawowego.
b) Część druga egzaminu polega na rozwiązaniu testu sprawdzającego umiejętność krytycznej analizy tekstu filozoficznego zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym.Tekst służący do sprawdzania umiejętności krytycznej analizy pochodzi z listy lektur dla poziomu podstawowego opublikowanej w Informatorze o egzaminie maturalnym (od 2009 roku) filozofia. Tekst nie może przekraczać 900 słów.
Zadania sprawdzające umiejętność krytycznej analizy tekstu mogą dotyczyć: poziomu znaczeń, czyli:
• rozumienia terminów (pojęć) i zdań, odczytywania znaczeń dosłownych i metaforycznych oraz odróżniania informacji od opinii;
• znajdowania słów-kluczy oraz hierarchizowania informacji i ich porównywania;
• rozumienia myśli zawartych w poszczególnych częściach (akapitach) tekstu oraz głównej myśli całego tekstu;
• samodzielnego formułowania problemów poruszanych w tekście oraz porównywania (konfrontowania) poglądów autora analizowanego tekstu z poglądami innych filozofów;
• wyrażania własnej opinii na temat poglądów autora analizowanego tekstu; poziomu struktury, czyli:
• odróżniania pytań (problemów), definicji, tez i hipotez, argumentów i kontrargumentów, przykładów i kontrprzykładów oraz przesłanek i wniosków;
• odkrywania zależności logicznych między zdaniami, akapitami i innymi częściami tekstu;
• znajdowania odwołań i aluzji do innych tekstów lub poglądów innych autorów.
INFORMATOR>>>
MATURA 2012. INFORMACJE, ARKUSZE, ODPOWIEDZI>>>
CKE, kk
REKLAMA