Wielkanocne wydatki 2025. Polacy mniej skłonni do oszczędzania?
41,9 proc. ankietowanych zadeklarowało, że na tegoroczne zakupy wielkanocne wydało mniej niż w poprzednim roku – wynika z raportu Grupy Blix. To jednak niższy odsetek niż w badaniu z 2024 roku, co może świadczyć o rosnącym poczuciu stabilności finansowej wśród konsumentów.
2025-04-16, 10:29
Wielkanocne wydatki 2025. Rośnie poczucie finansowego bezpieczeństwa
W tym roku 41,9 proc. konsumentów planuje ograniczyć wydatki na wielkanocne artykuły spożywcze, co stanowi spadek w porównaniu do ubiegłorocznych 47,5 proc. Z kolei 36,2 proc. badanych nie zamierza wprowadzać żadnych cięć w budżecie świątecznym - to więcej niż rok temu, kiedy taką deklarację złożyło 31 proc. respondentów. Jak zauważyli autorzy raportu, różnica między grupami zamierzających oszczędzać i niebiorących tego pod uwagę zmniejszyła się z blisko 17 do prawie 6 punktów procentowych. W ich ocenie "to sygnał, że konsumenci zaczynają odbudowywać swoją pewność finansową, choć wciąż zachowują ostrożność". Może to wynikać z kilku czynników.
- Realne podwyżki cen żywności wyhamowały, a przez ostatnie 2-3 lata wielu konsumentów nauczyło się racjonalizować wydatki, planować zakupy i korzystać z promocji. Od zeszłego widać też lekki wzrost wynagrodzeń i poprawę nastrojów konsumenckich - zauważył Mateusz Dąbrowski z Grupy Blix.
17,6 proc. badanych nie wiedziało, czy w tym roku zmniejszy wydatki na świąteczne zakupy spożywcze w porównaniu do ubiegłorocznych. Rok temu odsetek ten wyniósł 17,2 proc. Kwestia ta nie miała znaczenia - identycznie jak w ubiegłym roku - dla 4,3 proc. badanych. W ocenie Marcina Lenkiewicza z Grupy Blix, spora grupa konsumentów odkłada decyzję do momentu udania się na zakupy.
Promocje mają znaczenie. "Będziemy porównywać
- Kluczowym czynnikiem decyzyjnym będzie realna dostępność atrakcyjnych cen i promocji, szczególnie w takich kategoriach jak: mięso, nabiał, pieczywo czy produkty luksusowe przeznaczone na świąteczny stół. Wielu niezdecydowanych będzie porównywało oferty dostępne w ostatniej chwili w różnych kanałach sprzedaży - stacjonarnym i online - stwierdził ekspert.
Jak zaznaczono w raporcie, 24,9 proc. osób zdecydowanych na obniżenie kosztów wskazało poziom oszczędności od 10 do 15 proc. W ubiegłym roku odsetek ten wyniósł 23,5 proc. 24 proc. badanych planuje oszczędzić od 15 do 20 proc. (w ub.r. – 23,7 proc.), 15,5 proc. respondentów wskazało zakres od 20 do 30 proc. (rok wcześniej 16,7 proc.), 14,2 proc. ankietowanych przewiduje zmniejszenie wydatków do 10 proc. (rok temu – 10,9 proc.).
12,4 proc. biorących udział w badaniu jeszcze nie wiedziało, jak bardzo zmniejszy świąteczne wydatki w porównaniu do zeszłorocznych (poprzednio – 13,3 proc.). 4,3 - procentowy odsetek wskazań dotyczył ograniczenia kwoty przeznaczonej na zakupy od 40 do 50 proc. (rok wcześniej 4,4 proc.), 3,4 proc. zadeklarowało przedział 30-40 proc. (w 2024 r. 6,2 proc.). Podobnie jak przed rokiem oszczędności przekraczające połowę wydatków zadeklarowało 1,3 proc. respondentów.
Badanie zostało przeprowadzone w dniach 28 marca - kwietnia 2025 roku, metodą wywiadów internetowych na próbie 1112 konsumentów, którzy we własnych gospodarstwach domowych są odpowiedzialni za realizację codziennych zakupów.
Czytaj także:
- Droga Wielkanoc? Polacy będą musieli wydać znacznie więcej
- Pogoda na Wielkanoc. Najnowsze prognozy IMGW wskazują na ochłodzenie
- Czy zabraknie jaj na Wielkanoc? Komunikat resortu rolnictwa
Źródło: PAP/AM
REKLAMA