Roman Palester urodził się w 1907 roku na Podolu, kształcił się we Lwowie i Warszawie, wyemigrował tuż po II wojnie światowej. Zmarł w Paryżu w 1989 roku. Przez lata szefował działowi kulturalnemu polskiej sekcji Radia Wolna Europa, więc choć jeszcze w międzywojniu zasmakował sukcesu komercyjnego (skomponował piosenkę Baby, ach te baby śpiewaną przez Eugeniusza Bodo), na uznanie dla swojej poważnej pracy kompozytorskiej w ojczyźnie musiał długo czekać – przez wiele lat bowiem jego dzieła objęte były w PRL-u zakazem wykonań. Roman Palester przeszedł twórczą drogę od neoklasycyzmu do dodekafonii i serializmu, a zebrane na tej płycie utwory reprezentują pierwszy okres jego twórczości. Concertina – a swoją Serenadę kompozytor też za takowe uważał – były dla niego nie tylko utworami o formie skromniejszej od koncertu, ale i o lżejszym charakterze. Za to inspiracje czerpał ze skrajnie odmiennych źródeł: Concertino saksofonowe stworzył zauroczony grą wirtuoza Sigurda Raschèra (który, niestety, nigdy nie miał okazji go wykonać), a Concertino klawesynowe wyrosło z tańców zebranych w XVI wieku przez Jana z Lublina.
Program:
Concertino na saksofon altowy i orkiestrę smyczkową
Concertino na fortepian i orkiestrę
Serenada na dwa flety i orkiestrę smyczkową
Concertino per clavicembalo e dieci strumenti
Wykonawcy:
Alina Mleczko – saksofon
Clare Hammond – fortepian
Agata Kielar-Długosz, Łukasz Długosz – flety
Maciej Skrzeczkowski – klawesyn
Polska Orkiestra Sinfonia Iuventus im. Jerzego Semkowa
Łukasz Borowicz – dyrygent
Wydawca: Anaklasis / Polskie Wydawnictwo Muzyczne 2019
Partnerzy: Uniwersytet Warszawski, Biblioteka Uniwersytecka w Warszawie, Fundacja Uniwersytetu Warszawskiego
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, pochodzących z Funduszu Promocji Kultury w ramach programu „Muzyczny ślad”, realizowanego przez Instytut Muzyki i Tańca.