Trybunał Sprawiedliwości: Polska musi zezwolić na kierownicę po prawej stronie
Sędziowie podzielili argumenty Komisji Europejskiej, która złożyła pozew przeciwko Polsce.
2014-03-20, 10:48
Posłuchaj
Polska będzie musiała zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie. Tak zdecydował Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej w Luksemburgu. Chodzi o samochody przystosowane do ruchu lewostronnego, sprowadzane na przykład z Wielkiej Brytanii.
Wcześniej Bruksela uznała, że Polska i Litwa naruszają unijne prawo, nie zezwalając na rejestrację samochodów z kierownicą po prawej stronie.
"Państwa członkowskie nie mogą zabronić, ograniczyć lub przeszkodzić rejestracji, sprzedaży, wprowadzania do ruchu bądź użytkowania pojazdów, części i oddzielnych zespołów technicznych ze względów związanych z ich konstrukcją, funkcjonowaniem, lub układem kierowniczym, jeżeli odpowiadają one wymogom dyrektywy" - napisano w wyjaśnieniu do wyroku.
Regulacje stosowane przez Polskę i Litwę uniemożliwiają zdaniem TS dostęp do tych rynków pojazdom wyposażonym w miejsce kierowcy z prawej strony, które są legalnie produkowane i rejestrowane w innych państwach członkowskich.
Trybunał rozpatrzył argument Polski i Litwy, wedle którego regulacje owych państw są uzasadnione koniecznością zapewnienia bezpieczeństwa drogowego.
REKLAMA
W odpowiedzi TS wskazał, że sporne przepisy przewidują odstępstwa w zakresie dotyczącym używania pojazdów wyposażonych w kierownicę z prawej strony przez osoby, które zamieszkują w innych państwach członkowskich i które udają się do Polski i na Litwę na czas określony (np. turyści). Okoliczność ta wskazuje w ocenie Trybunału, że przepisy tolerują ryzyko związane z ruchem tego rodzaju pojazdów.
"Dane statystyczne, które przytoczyły rząd polski i rząd litewski, nie wykazują ponadto, w sposób wystarczający, związku pomiędzy liczbą wypadków a udziałem pojazdów, w których miejsce kierowcy znajdowało się po prawej stronie" - napisano w komunikacie.
Trybunał stwierdził, że istnieją środki i rozwiązania w mniejszym stopniu naruszające swobodę przepływu towarów i jednocześnie nadające się do istotnego zmniejszenia ryzyka, które może nieść ze sobą uczestniczenie w ruchu pojazdów, w których kierownica znajduje się z tej samej strony co kierunek ruchu drogowego
REKLAMA
IAR, Trybunał Sprawiedliwości, bk
REKLAMA