Polsko – niemieckie postrzeganie się
Stosunki Polski i Niemiec nie należały do łatwych, ale w ostatnich latach w wielu aspektach można zaobserwować zbliżenie między obu krajami. Budowane są bardziej dojrzałe i partnerskie relacje.
2014-05-09, 10:26
Posłuchaj
Z badań przeprowadzonych przez Instytut Spraw Publicznych wynika, że dla osiągnięcia partnerstwa w polityce i gospodarce kluczowe znaczenie będzie miało wejście Polski do strefy euro. Wówczas Polska będzie mogła w pełni współdecydować o przyszłości Unii Europejskiej i stanowić dla Berlina rzeczywiste wsparcie w reformowaniu struktur unijnych.
Dekada Polski i Niemiec
Przez dekadę polskiej obecności w Unii Europejskiej wiele się wydarzyło, a na pewno uległy poprawie stosunki polsko-niemieckie. Niemcy zaczęli inaczej postrzegać Polaków, a Polacy Niemców.
– Niemcy były największym „adwokatem” Polski w drodze do Unii Europejskiej. Gdy Polska weszła już do Wspólnoty, to traktowali ją jak młodszego brata, którego się wspierało, bo tak należało ze względów historycznych. Niemcy mieli w tym także interes gospodarczy, dlatego patrzyli na Polskę trochę z góry. Po 10 latach potencjał państw się wyrównał i rozmawiamy już po partnersku – mówiła w PR24 doktor Agnieszka Łada z Instytutu Spraw Publicznych.
Niemieckie obawy względem Polski
Niemcy politycznie nie miały żadnych obaw przed akcesją Polski do Unii Europejskiej, ale społeczeństwo wyrażało pewne zaniepokojenie. Strach dotyczył głównie otwarcia rynku pracy. Niebagatelną role odegrały też stereotypy przypisywane Polakom.
REKLAMA
– Obawy były bardzo widoczne, ponieważ Niemcy były najbliżej rozszerzeniowej grupy. Niemcy bali się zalewu tanią siłą roboczą, a także niepewni byli sposobu w jaki odczuje to gospodarka. Teraz obawy zniknęły. Polacy jako pracownicy są postrzegani jako bardzo wartościowi i wykwalifikowani. Są bardzo cenieni na rynku pracy i są wręcz poszukiwani – wyjaśniała Gość PR24.
Polski wizerunek w Niemczech
Stosunki polsko-niemieckie już uległy poprawie, ale wielu Niemców nadal niewiele wie o Polsce. Stąd w najbliższych latach bardzo ważna jest promocja Polski u naszych zachodnich sąsiadów. Natomiast Polacy wiedzą znacznie więcej o Niemcach niż można by przypuszczać.
–Jeżeli wie się więcej, to także lepiej się postrzega. Poprawiło się postrzeganie polskiej gospodarki, ale już nie polskiej marki. Niemcy nie wiedzą, że np. autobus jeżdżący po ulicy to polski produkt. Nie powinniśmy szczędzić pracy i finansów na promocję naszego kraju w Niemczech – podsumowała doktor Agnieszka Łada.
PR24/Grzegorz Maj
REKLAMA
Polecane
REKLAMA