Matura 2015. Diagnoza przedmaturalna z języka polskiego - zobacz arkusz
Uczniowie klas drugich liceów ogólnokształcących z 50 szkół w Polsce napisali we wtorek test z języka polskiego, którego celem było przybliżenie nowej formuły egzaminu maturalnego.
2014-06-10, 14:27
Posłuchaj
Uczniom z olsztyńskiego liceum numer 1 podoba się nowa forma egzaminu. Jeden z nich powiedział dziennikarzowi Radia Olsztyn, że w arkuszu zamieszczonych było kilka tekstów i uczeń musiał odpowiedzieć na pytania z nimi związane. Jego zdaniem dużo łatwiej jest pracować z tekstem niż odpowiadać na pytania, które sprawdzają wiedzę wyuczoną.
Kurator oświaty Grażyna Przasnyska powiedziała, że trudno jednoznacznie stwierdzić czy nową maturę będzie łatwiej zdać. - To się okaże tak naprawdę za rok. Wydaje się, że idziemy w kierunku sprawdzania umiejętności, czyli analizowania, wnioskowania. Moim zdaniem, to jest dobry kierunek - oceniła.
Diagnoza została przeprowadzona przez Instytut Badań Edukacyjnych (IBE) w ścisłej współpracy z Centralną Komisją Egzaminacyjną (CKE) i wszystkimi okręgowymi komisjami egzaminacyjnymi. Wzięło w niej udział około 4 tys. uczniów z 50 liceów ogólnokształcących wylosowanych w całej Polsce.
Uczniowie dostali arkusze egzaminacyjne zbudowane analogicznie do arkuszy, które otrzymają podczas właściwego egzaminu w maju 2015 roku. Na rozwiązanie zadań mieli 170 minut (uczniowie z dysleksją dostaną 30 minut więcej).
Na podstawie wyników diagnozy IBE opracuje oraz udostępni nauczycielom w swojej Bazie Narzędzi Dydaktycznych materiały i narzędzia pomocne w przygotowaniu uczniów do przyszłorocznego egzaminu. Dodatkowo w drugiej połowie września 2014 roku eksperci instytutu przeprowadzą z nauczycielami szkół biorących udział w badaniu warsztaty, na których zostaną omówione wyniki badania i przedstawione rekomendacje.
Nowa matura
Zmiana formuły egzaminu z polskiego, która nastąpi wiosną 2015 roku, dotyczyć będzie zarówno obowiązkowych dla wszystkich maturzystów egzaminów - pisemnego na poziomie podstawowym i ustnego, jak i egzaminu pisemnego na poziomie rozszerzonym, do którego przystępują tylko chętni.
Egzamin pisemny na poziomie podstawowym nadal będzie składał się z dwóch części - maturzyści będą musieli rozwiązać test i napisać tekst własny. W przypadku testu w miejsce jednego obszernego tekstu, do którego odnosiły się zadania, pojawi się kilka - dwa, trzy. Zmienia się też zakres zadań. Oprócz zadań na rozumienie tekstów pojawią się zadania wymagające np. napisania streszczenia tekstu oraz zadania sprawdzające świadomość językową maturzysty (rozumianą jako sprawność językową i integralnie z nią związaną zdolność do refleksji teoretycznej nad językiem).
Zmianie ulega też formuła dotycząca tekstu własnego. Nadal będzie wybór między pisaniem rozprawki, a analizą tekstu poetyckiego. W przypadku analizy nie będzie jednak podany problem, który powinien maturzysta poruszyć w swoim tekście, będzie tylko ogólne polecenie: zinterpretuj wiersz (zamieszczony w arkuszu egzaminacyjnym), postaw tezę interpretacyjną i uzasadnij ją.
W przypadku rozprawki będzie podany problem, którego ma ona dotyczyć. Maturzysta będzie musiał przedstawić swoje stanowisko, uzasadnić je odwołując się do podanego fragmentu tekstu literackiego (zamieszczonego w arkuszu egzaminacyjnym) oraz innych, wybranych przez siebie tekstów kultury (np. tekstu literackiego, popularno-naukowego, obrazu, filmu).
Na egzaminie ustnym z języka polskiego nie będzie już prezentacji. Zamiast tego zdający będzie losował zadanie przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną. Będzie ono dotyczyć fragmentu tekstów kultury. Maturzysta będzie miał 15 minut na przygotowanie wypowiedzi.
CKE, niezależnie od czerwcowej diagnozy, zaplanowała przed przyszłoroczną maturą próbne pisemne egzaminy maturalne z przedmiotów obowiązkowych (języka polskiego, matematyki i języka obcego). Przeprowadzone zostaną późną jesienią.
Zobacz galerię: DZIEŃ NA ZDJĘCIACH>>>
IAR, PAP, kk
REKLAMA
REKLAMA