MIR: porozumienie ws. restrukturyzacji Przewozów Regionalnych podpisane

Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, zarząd Przewozów Regionalnych i marszałkowie województw podpisali w piątek w Warszawie wstępne porozumienie w sprawie restrukturyzacji Przewozów Regionalnych - poinformował PAP wiceminister infrastruktury Zbigniew Klepacki.

2014-10-17, 21:18

MIR: porozumienie ws. restrukturyzacji Przewozów Regionalnych podpisane
. Foto: www.przewozyregionalne.pl

Jak powiedział Klepacki, porozumienie deklarujące chęć restrukturyzacji według wariantu rekomendowanego przez zarząd Przewozów Regionalnych zostało podpisane z samorządami, które w sumie mają 40 proc. udziałów w spółce Przewozy Regionalne. - To oznacza, że reszta samorządów ma wątpliwości i chce się jeszcze zastanowić - dodał.
Klepacki wyjaśnił, że wcześniej MIR i zarząd Przewozów Regionalnych (PR) przedstawiły marszałkom województw trzy warianty rozwiązania problemów spółki: pierwszy - restrukturyzacyjny, drugi - podziałowy i trzeci - upadłościowy. - Marszałkowie w większości opowiedzieli się za pierwszym wariantem restrukturyzacyjnym i ma on być dalej procedowany - dodał.

Wariant pierwszy
- Wariant pierwszy polega na tym, że Skarb Państwa zasili kwotą 750 mln zł Agencję Rozwoju Przemysłu, a Przewozy Regionalne wyemitują udziały, które Agencja Rozwoju Przemysłu obejmie i gotówka wpłynie do spółki. Agencja stanie się większościowym udziałowcem PR, a pieniądze z nowej emisji pokryją przeterminowane zobowiązania spółki i dadzą zastrzyk finansowy umożliwiający wstępną restrukturyzacje PR - wyjaśnił Klepacki.
Zapewnił, że kwota 750 mln zł została zapisana w ustawie okołobudżetowej, a Komitet Stały Rady Ministrów to zaakceptował.

Wariant drugi
Wiceminister dodał, że wariant restrukturyzacyjny przewiduje, że samorządy podpiszą wieloletnie umowy służby publicznej, na mocy których będą dotować nierentowne połączenie kolejowe ważne dla swoich regionów.
Klepacki ocenił, że problem PR polega na tym, że ma 16 właścicieli i bardzo trudno jest osiągnąć kompromis zadowalający wszystkich właścicieli spółki, a w związku z tym - jak podkreślił - nie są podejmowane istotne decyzje z punktu widzenia firmy.
Wiceminister zaznaczył również, że MIR nie jest właścicielem spółki, nie ma więc przedstawicieli w radzie nadzorczej. - Resort chce pomóc, ale to wymaga zaangażowania właścicieli - dodał Klepacki.
Pytany, do kiedy pozostałe samorządy powinny podjąć decyzje w sprawie pierwszego wariantu, powiedział, że muszą to zrobić do końca tego roku. - Jeżeli dojdzie do porozumienia ze wszystkimi samorządami, a program restrukturyzacyjny zostanie uruchomiony w 2015 roku, to w 2019 roku Przewozy Regionalne będą w dobrej kondycji finansowej i będą miały nowe pociągi - zaznaczył.
Wskazał, że związki zawodowe będą musiały zgodzić się na restrukturyzację firmy i ewentualne odejście części pracowników.

PAP, abo

REKLAMA

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej