Matura 2015. Próbny egzamin maturalny z matematyki [poziom podstawowy]

We wtorek uczniowie trzecich klas liceów ogólnokształcących zmierzyli się z próbnym egzaminem maturalnym z matematyki na poziomie podstawowym.

2014-12-16, 10:27

Matura 2015. Próbny egzamin maturalny z matematyki [poziom podstawowy]
. Foto: nkzs/sxc.hu/cc

Posłuchaj

Próbny egzamin maturalny z matematyki. Relacja Kamila Szwarbuły (IAR)
+
Dodaj do playlisty

Egzamin był trudny - ocenili uczniowie 44. Liceum Ogólnokształcącego w Warszawie. - Niezbyt dobrze mi poszło - przyznała jedna z uczennic. - Raczej nie zdam, tak mi się wydaje. Jestem na profilu humanistycznym, dla mnie było strasznie ciężko. Szczególnie zadania otwarte były trudne, praktycznie zrobiłam tylko pierwsze - dodała jej koleżanka. - Egzamin był za trudny, w zadaniach było podanych za mało danych - podkreślił jeden ze zdających.
Tegoroczna matura z matematyki nie będzie się bardzo różniła w formie od zeszłorocznego egzaminu. Jak powiedział dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik drobne zmiany dotyczą zakresu materiału. Część zagadnień zostało przesuniętych do części rozszerzonej, a część z trudniejszego poziomu trafiło do podstawy.
Matematyka to dla wielu maturzystów najtrudniejszy test do zdania. W zeszłym roku z tym przedmiotem na poziomie podstawowym nie poradził sobie co szósty zdający.
W środę język obcy
We wtorek uczniowie napisali próbny egzamin maturalny z języka polskiego. W środę maturzyści zmierzą się z testem z języka obcego nowożytnego na poziomie podstawowym. W czwartek z kolei napiszą egzamin z wybranego przedmiotu na poziomie rozszerzonym. W piątek uczniowie ze szkół dla mniejszości narodowych podejdą do egzaminów z języka białoruskiego, litewskiego, niemieckiego lub ukraińskiego na poziomie podstawowym.
Udział szkół w próbnych egzaminach jest dobrowolny. Uczniowie tych szkół, które nie zdecydują się zorganizować próbnego egzaminu, będą mogli pobrać arkusze ze stron internetowych CKE i okręgowych komisji egzaminacyjnych w dniach egzaminów.
Centralna Komisja Egzaminacyjna powróciła po kilku latach do idei organizowania egzaminów próbnych. Dyrektor CKE wytłumaczył, że ma to związek z nowymi formułami tych testów. Podkreślił, że jest to test nie tylko dla uczniów, ale także dla nauczycieli. To ma być narzędzie, które pokaże, nad którymi elementami trzeba jeszcze popracować.
Matura po nowemu
Zgodnie z rozporządzeniem ministra edukacji w sprawie warunków i sposobu oceniania uczniów, wiosną 2015 roku abiturienci będą musieli zdać - tak jak dotąd - trzy obowiązkowe pisemne egzaminy maturalne na poziomie podstawowym: z języka polskiego, z języka obcego i z matematyki (maturzyści ze szkół dla mniejszości narodowych mają dodatkowo obowiązkowy egzamin z języka ojczystego). Chętni mogą je zdawać także na poziomie rozszerzonym.
Nowością będzie dodatkowy, obowiązkowy pisemny egzamin z grupy tak zwanych przedmiotów do wyboru zdawany na poziomie rozszerzonym (chętni będą mogli przystąpić do więcej niż jednego egzaminu). Dotychczas abiturient mógł poprzestać tylko na egzaminach z języka polskiego, język obcego i matematyki.
Maturzyści będą musieli - też tak jak dotąd - przystąpić do dwóch egzaminów ustnych: z języka polskiego i języka obcego, przy czym egzamin z języka polskiego będzie miał zmienioną formułę. Nie będzie już przedstawiania przygotowywanych wcześniej przez uczniów prezentacji. Zamiast tego zdający będzie losował zadanie przygotowane przez Centralną Komisję Egzaminacyjną.
Wiosną 2015 roku maturę według nowej formuły zdawać będą tylko abiturienci z liceów ogólnokształcących. Abiturienci z techników egzaminy w nowej formule będą mieli dopiero wiosną 2016 roku.
IAR, PAP, kk

Polecane

REKLAMA

Wróć do strony głównej