UE: numer alarmowy 112 szwankuje. Na pomoc czeka się nawet ponad pół godziny
Brak postępów w dokładnej lokalizacji osób dzwoniących po pomoc, zbyt długi czas oczekiwania na połączenie, fałszywe alarmy blokujące linię - Komisja Europejska zarzuca nieskuteczność numeru alarmowego 112.
2015-02-11, 18:00
Posłuchaj
Komisja Europejska ponowiła apel do państw członkowskich, by szybciej nadrabiały zaległości i zagwarantowały, że numer alarmowy 112, który może uratować życie, działał sprawniej.
Z raportu Komisji Europejskiej wynika, że w ostatnim roku kraje członkowskie nie zrobiły żadnych postępów, które pomogłyby dokładniej zlokalizować osoby dzwoniące po pomoc. Zdaniem ekspertów Komisji, w niektórych krajach za długo trwa też proces lokalizacji miejsca wypadku. W Grecji - aż 34 minuty od wezwania, na Malcie od pięciu do 10 minut, w Polsce 73 sekundy. W większości unijnych państw trwa to kilka sekund.
Komisja przeanalizowała również czas oczekiwania na połączenie ze służbami ratunkowymi. W 20 krajach zajmuje to mniej niż 10 sekund, w Polsce 12 sekund. Najgorzej wypada Cypr, gdzie połączenie zajmuje 15 sekund, następna jest Francja - 14 sekund. W tych dwóch krajach a także w Grecji i Hiszpanii osoby dzwoniące na 112 muszą najpierw wysłuchać nagrania automatycznej sekretarki, zanim skontaktują się z ratownikami.
Jak wynika z raportu Ministerstwa Administracji i Cyfryzacji na temat działania polskich centrów powiadamiania ratunkowego operatorzy numeru 112 mają duże problemy z fałszywymi alarmami. W 2014 roku dzwoniono na ten numer ponad 21 mln razy. Blisko połowę stanowiły żarty i zgłoszenia nieprawdziwe. Kolejne 35 proc. telefonów kończyło się odłożeniem słuchawki jeszcze przed przyjęciem zgłoszenia. Najgorzej pod tym względem wypadła Wielkopolska. Aż 88 proc. wszystkich połączeń z Wojewódzkim Centrum Powiadamiania Ratunkowego w Poznaniu stanowiły zgłoszenia fałszywe lub anulowane.
REKLAMA
Uświadamianie zasad korzystania z linii alarmowej służy między innymi Dzień Numeru 112 obchodzony co roku 11 lutego.
Bezpłatny numer alarmowy 112 wprowadzono już w 1991 roku. Można na niego dzwonić, zarówno z telefonów stacjonarnych, jak i komórkowych w nagłych przypadkach z każdego miejsca w Unii i wezwać pogotowie, policję, oraz straż pożarną. W przyszłości zgłoszenia będzie można wysyłać także SMS-em.
IAR/kawa
REKLAMA