Bezpieczeństwo na kolei: KE upomina Polskę
Komisja Europejska wzywa Polskę do poprawy bezpieczeństwa kolei. Bruksela poinformowała, że przesłała do rządu w Warszawie upomnienie w sprawie wprowadzania unijnych przepisów w tym zakresie.
2015-02-26, 14:24
Posłuchaj
Jak wskazuje Komisja, problemy w Polsce dotyczą zarządzania bezpieczeństwem, odpowiedzialności przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury, jak również niezależności organu ds. bezpieczeństwa i organu dochodzeniowego.
- Celem przepisów UE jest wypracowanie jednolitego podejścia do bezpieczeństwa kolei, ustanowienie wymogów w zakresie bezpieczeństwa, obejmujących: bezpieczne zarządzanie infrastrukturą i ruchem kolejowym; role i obowiązki przedsiębiorstw kolejowych i zarządców infrastruktury oraz relacji między nimi; wspólne ramy regulacyjne w zakresie bezpieczeństwa; nadzór nad bezpieczeństwem i niezależne dochodzenia w sprawie wypadków. Przepisy powinny obowiązywać od dnia 30 kwietnia 2006 r. - zaznacza KE w komunikacie prasowym.
Unijne przepisy dotyczące wymogów w tym zakresie powinny obowiązywać od końca kwietnia 2006 roku.
Postępowanie Komisji w sprawie uchybień po polskiej stronie rozpoczęło się prawie 8 lat później - w lutym 2014 roku. Teraz rząd w Warszawie ma jeszcze dwa miesiące na złożenie stosownych wyjaśnień. Jeśli tak się nie stanie, sprawa może trafić do unijnego Trybunału Sprawiedliwości.
To nie jedyne upomnienie
Komisja upomniała Polskę także w trzech innych sprawach. Dwie z nich dotyczą przestrzegania unijnych przepisów środowiskowych: ograniczenia drobnych cząsteczek pyłu w powietrzu i odwiertów. Trzecia związana jest z dyrektywami w sprawie jakości i bezpieczeństwa ludzkiej krwi. Polskie przepisy w zakresie m.in. kwalifikowania ludzi do oddania krwi są mniej rygorystyczne niż przepisy unijne.
Polska znalazła się też w gronie 18 państw UE upomnianych przez KE, by prawidłowo stosowały przepisy dotyczące praw jazdy. Zaktualizowane przepisy dotyczące prawa jazdy wprowadziły m.in. jego nowe kategorie, ujednoliciły terminy ważności praw jazdy oraz ustanowiły sieć do wymiany informacji na temat praw jazdy (RESPER). Te nowe przepisy pomogą ograniczyć możliwości oszustw, zagwarantują swobodny przepływ kierowców w UE i zwiększą bezpieczeństwo na europejskich drogach.
IAR/PAP, awi